Firma Intel ogłosiła, że planuje zainwestować 4,6 mld dol. w swoim nowym zakładzie integracji i testowania półprzewodników w Miękinie koło Wrocławia. Planuje tam stworzyć 2000 miejsc pracy. Jak wskazała, dzięki inwestycji powstaną też tysiące powiązanych stanowisk u dostawców.
Dyrektor generalny Intela Pat Gelsinger poinformował PAP, że rozmowy w sprawie inwestycji amerykańskiej firmy w Polsce zaczęły się przed rokiem. „Spotkałem się z premierem Morawieckim na Światowym Forum Ekonomicznym i to rozpoczęło ten temat. Później było to kontynuowane przez zespoły z obu stron” – mówił. Jak zaznaczył, „ma premiera Morawieckiego w ulubionych kontaktach w telefonie”.
Pat Gelsinger podkreślił w rozmowie z PAP, że budowa fabryki w okolicach Wrocławia to "bardzo duży projekt". "Zakład testowania i montażu półprzewodników, który tu stworzymy, ma sprostać potrzebom własnym Intela i klientów globalnych" – wskazał. Zapewnił, że firma zamierza go "rozwijać jak najlepiej". „Chcemy skupić się na nim" - dodał.
Jak poinformował dyrektor generalny Intela, jednym z głównych celów polskiej inwestycji jest to, aby Europa mogła korzystać z produktów, które powstają na Starym Kontynencie. "Badaliśmy różne lokalizacje w Europie, kilka z nich znajdowało się w Polsce" – powiedział Gelsinger.
Wskazał, że wybierając lokalizację dla tej inwestycji w Europie, firma brała pod uwagę wiele czynników. „To infrastruktura drogowa, koszty płac, baza talentów czy infrastruktura energetyczna” – wymienił dyrektor. Jak mówił, biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, to w Europie Wrocław okazał się najlepszy.
Zapewnił, że Intel planuje być w Polsce obecny przez lata.
Intel, z siedzibą w Santa Clara w kalifornijskiej Dolinie Krzemowej w USA, to - założony w 1968 r. -koncern z branży nowych technologii. Jest jednym z największych producentów półprzewodników na świecie. Amerykańska firma, notowana na giełdzie NASDAQ, wytwarza m.in. procesory do komputerów osobistych, a także rozwiązania informatyczne i sprzętowe na potrzeby centrów danych, sztucznej inteligencji oraz pojazdów autonomicznych. W UE zatrudnia ok. 10 tys. pracowników, a na całym świecie ponad 120 tys. (PAP)
Autor: Piotr Doczekalski
jos/