O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Chiński właściciel Volvo na ukraińskiej czarnej liście. Szwedzi rozważają bojkot samochodów tej marki

Chiński koncern Geely, będący właścicielem producenta samochodów osobowych Volvo Cars, został wpisany przez Ukrainę na czarną listę firm wspierających Rosję. Szwedzkie wojsko oraz region z miastem Goeteborg rozważają bojkot pojazdów marki Volvo.

Według ukraińskiej Narodowej Agencji ds. Zapobiegania Korupcji (NAZK) chiński koncern motoryzacyjny Geely "nadal sprzedaje samochody w Rosji i płaci tam podatki, sponsorując rosyjską machinę wojenną". "Kierownictwo firmy w żaden sposób nie potępiło agresywnej i niesprawiedliwej wojny Rosji z Ukrainą" - oświadczyła agencja NAZK na swojej stronie internetowej.

Zdaniem ukraińskich urzędników "sprzedaż Geely w Rosji podwoiła się w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku w porównaniu z ubiegłym rokiem".

Jak podała publiczna stacja Szwedzkie Radio, rezygnację z samochodów Volvo rozważają siły zbrojne Szwecji, a także region Vaestra Goetaland, obejmujący miasto Goeteborg, skąd wywodzi się i ma główną siedzibę koncern Volvo. "Nie chcemy, aby część pieniędzy podatników trafiła do Rosji i finansowała wojnę" - podkreślił odpowiedzialny za zaopatrzenie Hakan Andersson z władz regionu.

Według radia sprawa możliwego bojkotu Volvo jest omawiana przez kilka innych szwedzkich instytucji oraz organizacji.

Przedstawiciele notowanego na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie koncernu Volvo Cars, którego większościowym udziałowcem jest Geely (80 proc. głosów) bronią się, że filia firmy w Rosji została zlikwidowana i nie prowadzi już działalności na rynku rosyjskim. Jednak sprzedaż samochodów w Rosji jest kontynuowana przez Geely Holding. Tego nie chce komentować Volvo Cars.

W Szwecji Geely jest również mniejszościowym udziałowcem (15 proc.) producenta ciężarówek AB Volvo.

Wcześniej po wpisaniu przez Ukrainę na czarną listę za działalność w Rosji koncernu Mondelez International, będącego właścicielem producenta szwedzkich czekolad Marabou oraz norweskich Freia, wiele instytucji i firm w Szwecji oraz Norwegii wycofało słodycze tych producentów. Do bojkotu przyłączyły się m.in. szwedzkie wojsko, linie lotnicze SAS i Norwegian, a także szwedzkie koleje państwowe SJ.

Po fali protestów Mondelez International ogłosił wydzielenie do końca roku rosyjskiej spółki ze swoich struktur międzynarodowych. Bojkot jest jednak kontynuowany.

 

Ze Sztokholmu Daniel Zyśk

 

sm/

Zobacz także

  • Samoloty Gripen (zdj. ilustracyjne). Fot. PAP/EPA/SANDOR UJVARI

    Szwedzkie samoloty Gripen są już w Polsce

  • Poradnik kryzysowy. Fot. MSB

    Szwedzki poradnik kryzysowy wzorem do naśladowania. Jest dostępny w języku polskim

  • Szwedzka policja (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/FREDRIK PERSSON/TT SWEDEN OUT

    Gangi ze Szwecji największym zagrożeniem dla Norwegii? "Bliskość tych krajów ułatwia przestępcom rozwijanie kontaktów"

  • Szwedzka policja Fot. PAP/EPA/ROBERT GRANSTROM

    Szwedzkie służby specjalne: stan bezpieczeństwa może się pogorszyć

Serwisy ogólnodostępne PAP