Ma prawie 2000 metrów długości, biegnie do 36 metrów pod powierzchnią wody i został zbudowany w zaledwie trzy i pół roku: w piątek w Świnoujściu otwarty zostanie nowy tunel pod Świną o wartości 220 mln euro. Jest to największy projekt infrastrukturalny w regionie przygranicznym Pomorza Zachodniego od dłuższego czasu i będzie służył jako trzecia stała droga dojazdowa do polsko-niemieckiej wyspy wakacyjnej Uznam (oprócz mostów na terytorium Niemiec w Wolgast i Zecherin) - pisze "Ostsee Zeitung".
"Podczas gdy w Polsce panuje nastrój świętowania, po stronie niemieckiej podziw i obawy mieszają się przed otwarciem tunelu dla ruchu" - czytamy. "Zbudowanie takiej konstrukcji tak szybko to mistrzowskie osiągnięcie" - mówi Gerold Juergens, szef stowarzyszenia przedsiębiorców Pomorza Przedniego. "Ale niemiecka strona wyspy nie może pozostać w tyle" - ostrzega. Gdy Polska inwestuje - także w drogę ekspresową, która wkrótce jeszcze lepiej połączy tunel w Świnoujściu ze Szczecinem i Berlinem - ważne projekty po stronie niemieckiej są opóźniane.
Gazeta podaje przykład. Ukończenie nowego mostu w Wolgast, który ma ominąć miasto jako wąskie gardło, zostało już przesunięte przez rząd landu na 2028 rok. To musi zostać skorygowane. "Nie może być tak, że dusimy się w korkach po niemieckiej stronie, a turyści szybko jadą do Polski przez tunel pod Świną i zostają tam", ostrzega Krister Hennige ze Stowarzyszenia Hoteli i Restauracji na Uznam.
Z drugiej strony, tunel umożliwi również gościom szybsze dotarcie do niemieckiej części wyspy Uznam: na przykład z Berlina dotarcie na Uznam przez tunel pod Świną zajmie kierowcom około trzech godzin, zarówno na trasie niemieckiej, jak i polskiej: "Ponieważ niemieckie mosty są obecnie naprawiane, może to zmniejszyć korki" - powiedział minister gospodarki Meklemburgii Pomorza-Przedniego Reinhard Meyer.
Media: tunel pod Świną to alternatywa dla podróżujących nad morze, skorzystają mieszkańcy Berlina i Brandenburgii, ale także Saksonii
"Odwiedzający bałtycką wyspę Uznam mają tego lata alternatywę. Po około dwóch latach budowy, tunel pod Świną w Świnoujściu ma zacząć działać już dziś" - podkreśla z kolei saechsische.de
Oprócz istniejących mostów po stronie niemieckiej, tunel będzie trzecim stałym dostępem do wyspy.
Po otwarciu tunelu należy spodziewać się większego ruchu.
"Wczasowicze z wyspy Uznam będą podróżować dalej w głąb kraju na polskie wybrzeże Bałtyku i odwrotnie. Na przykład nadmorski kurort Międzyzdroje znajduje się zaledwie kilka kilometrów na wschód od Świnoujścia, ale do tej pory trudno było do niego dotrzeć ze względu na połączenia promowe" - zauważa saechsische.de
W Świnoujściu "z wyjątkiem okresu koronawirusa, turystyka przeżywa w ostatnich latach ogromny rozkwit, co widać również w licznych nowych obiektach hotelowych, zwłaszcza w uzdrowiskowej dzielnicy Świnoujścia" - podkreśla portal.
Urlopowicze ze wschodnich krajów związkowych Niemiec, takich jak Saksonia, "tradycyjnie często przyjeżdżają nad Morze Bałtyckie, a wielu z nich korzysta już z autostrady A11 z Berlina na północ" i na wyspę - zauważa saechsische.de
Uznam i polską wyspę Wolin oddziela Świna. Teraz istnieje połączenie dzięki nowemu tunelowi. "Skorzystają na tym również mieszkańcy Berlina i Brandenburgii" - pisze portal dziennika "Berliner Zeitung".
Tunel może ułatwić mieszkańcom Berlina i Brandenburgii podróżowanie na wyspę autostradą nr 11 przez Szczecin. Chociaż ta trasa jest dłuższa niż trasa przez stronę niemiecką, przebiega jednak dłużej po autostradach. Ponadto po polskiej stronie trwa rozbudowa drogi ekspresowej - pisze portal. (PAP)
Z Berlina Berenika Lemańczyk (PAP)
kw/