Według policyjnych statystyk od początku wakacji znacząco wzrosła liczba zdarzeń z udziałem rowerzystów. W powiecie lublinieckim od początku 2023 roku było już 6 wypadków z ich udziałem, przy czym we wszystkich to właśnie rowerzyści okazali się winni. Podczas wtorkowych zatrzymań jeden miał orzeczony wcześniej zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów.
"Mamy wzrost zdarzeń z rowerzystami w ostatnim czasie, stąd Wydział Ruchu Drogowego zaczyna wprowadzać program naprawczy. Starają się znaleźć rozwiązanie tej sytuacji, żeby bezpieczeństwo wśród rowerzystów wzrosło. Jeżeli nie przyniesie to efektu w postaci poprawy bezpieczeństwa rowerzystów, nadal będziemy publikować informacje na naszej stronie internetowej żeby tych ludzi uwrażliwić oraz wprowadzać działania z zakresu profilaktyki w naszej komendzie" - powiedziała PAP st. asp. Monika Wacławek, oficer prasowy lublinieckiej policji.
Lubliniecka drogówka przypomina, że rowerzyści są niechronionymi uczestnikami ruchu: ich pojazdy nie są osłonięte karoserią jak samochody, nie mają pasów bezpieczeństwa, ani poduszek powietrznych, a w kolizji z cięższymi i szybciej poruszającymi się pojazdami najczęściej nie mają szans wyjść bez uszczerbku.
Dlatego tak ważne jest aby przestrzegali obowiązujących przepisów ruchu drogowego oraz zasad bezpieczeństwa. Do zasad tych zalicza się również posiadanie obowiązkowego wyposażenia roweru, jakim są: z przodu światło barwy białej, z tyłu czerwone światło odblaskowe, co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz sygnał dźwiękowy.
Rowerzysta ma obowiązek korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza. Po chodniku rowerem zasadniczo jeździć nie wolno, aczkolwiek przepisy ruchu drogowego przewidują kilka wyjątków takich jak: rowerzysta opiekuje się dzieckiem w wieku do lat 10 kierującym rowerem, panuje niekorzystna pogoda, zagrażająca bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), albo też gdy spełnione są jednocześnie trzy warunki: chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości, a ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50 km/h (w terenie zabudowanym) i gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla nich przeznaczonego.
Korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, kierujący rowerem jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.(PAP)
Autor: Maciej Świerzy
mar/