Polonez w wersji 1,5 SLE został wystawiony na aukcji, która była komentowana nie tylko przez miłośników starych aut, ale odbiła się też szerokim echem wśród internautów. Nic dziwnego, pojazd trzy dekady przestał w garażu, nigdy nie został zarejestrowany, na liczniku ma tylko 33 kilometry i jest w stanie wręcz idealnym.
"Auto w stanie fabrycznym, nigdy nie rejestrowane, całe swoje życie przestało w garażach, najpierw u pierwszego właściciela, a potem u kolekcjonera" - opowiada dyrektor sprzedaży domu aukcyjnego Ardor Auctions Mateusz Kazula.
"Podejrzewamy, że było kupione w celach inwestycyjnych. To był 1989 rok, czasy były niepewne, okres transformacji ustrojowej, szalejąca inflacja, to miał być rodzaj lokaty" - tłumaczy sprzedawca.
Samochód wygląda, jakby dopiero co wyjechał z salonu. Nieskazitelny bordowy lakier, siedzenia pokryte fabryczną folią, na szybie napis zrobiony markerem, jeszcze na taśmie produkcyjnej i naklejona metka z fabryczną specyfikacją. Drzwi zamykają się lekko, co nie było wcale takie oczywiste nawet w nowych egzemplarzach, a wnętrze pachnie nowością.
Najdroższy Polonez w Polsce?
"Samochód sprzedał się za 115 tys. złotych, czy to najdroższy Polonez w Polsce?" - zastanawia się Mateusz Kazula. "Ciężko powiedzieć, bo takie auta niesłychanie rzadko wypływają na rynek, to prawdziwy ewenement. Spośród wszystkich polskich aut z tych lat Polonez jest najrzadszy, bo najwięcej egzemplarzy przeznaczano na eksport, ale nie znamy przecież wszystkich transakcji, które odbywały się gdzieś w zaciszu domowym".
"Obserwujemy wzrost zainteresowania polską motoryzacją, wielu naszych klientów zachwycało się tym samochodem. Okolicznością sprzyjającą temu jest fakt, że znikają ostatnie relikty przeszłości w Fabryce Samochodów Osobowych, dopiero co zniknął historyczny napis na bramie zakładów. Dlatego może u niektórych pojawia się większa chęć ratowania tego dziedzictwa" - mówi Kazula.
Pojazd można zarejestrować, ale według naszego rozmówcy to mogłoby obniżyć jego wartość. "Decyzja będzie należeć do nowego właściciela, ale jego unikalność polega również na tym, że nigdy nie został zarejestrowany" – wskazuje rozmówca PAP.PL.
"To jest po prostu samochód salonowy, nowy Polonez" - kończy.
Pierwszy Polonez opuścił Fabrykę Samochodów Osobowych na Żeraniu 3 maja 1978 r. Był następcą Fiata 125p, choć aż do 1991 r. pojazdy były produkowane równocześnie. Choć jego sylwetka wyglądała na owe czasy niezwykle nowocześnie, to jednak odziedziczył po swoim poprzedniku większość rozwiązań technicznych (zawieszenie, silnik, skrzynię biegów, układ hamulcowy). Podczas produkcji przeszedł kilka modyfikacji, największą w 1991 r., kiedy gruntownie odświeżono nadwozie, tworząc wersję Caro. Potem w produkcji były też odmiany sedan i kombi. Powstawały też liczne wersje towarowe samochodu. W sumie wyprodukowano 1061807 egzemplarzy (bez wersji dostawczych), a ostatni zjechał z taśmy 22 kwietnia 2002 r. (PAP)
Autor: Paweł Stępniewski
kgr/