Podczas wtorkowego briefingu prasowego w Kuratorium Oświaty w Katowicach przedstawiciele Rady Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji i Nauki zaprezentowali raport z konsultacji prowadzonych przez Radę w ramach kampanii konsultacyjnej. Członkowie Rady przekazali Raport z konsultacji w woj. śląskim Śląskiej Kurator Oświaty Urszuli Bauer.
"Dla nas przede wszystkim ważne było to, że wybrzmiały wszystkie trudności związane z cyberprzestrzenią, a więc używanie nie tylko telefonów przez młodych uczniów, ale wszystkiego tego, co oferuje Internet. Internet może być błogosławieństwem, ale może też nieść ogromne zagrożenia" - powiedziała Urszula Bauer.
Jednym z zagrożeń w cyberprzestrzeni jest rozprzestrzenianie się fake newsów jak również rozwój sztucznej inteligencji. "Stoimy u progu niezwykłej rewolucji, jaką jest zastosowanie sztucznej inteligencji. Uczniowie w tej chwili znajdują się w zupełnie nowej rzeczywistości. (...) Myślę, że potrzebne jest, aby nauczyciele nauczyli się korzystać ze sztucznej inteligencji, bo może ona być także niezwykle przydatna, a uczniowie również powinni racjonalnie z tego dobrodziejstwa korzystać" - podkreśliła kuratorka.
Przedstawiciele Rady Dzieci i Młodzieży podkreślili, że w ostatnich latach nasiliły się problemy z brakiem interakcji społecznych wśród uczniów. "Przeżyłam swoje liceum w dobie pandemii, więc mnie najbardziej bolał fakt, że nie miałam możliwości w sposób stacjonarny spotykać się z moimi koleżankami, czy kolegami w szkołach. Widzimy, jaki to miało wpływ na naszych rówieśników. Te najlepsze lata przeżyliśmy przed ekranem komputera" - powiedziała Paula Moskal z Rady Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji i Nauki.
Rada Dzieci i Młodzieży podkreśliła również, że po pandemii wyostrzyło się wycofanie z życia społecznego wśród młodzieży. Aby to naprawić, organizowane są koła społeczne i inicjatywy. "Młodzież odczuwa potrzebę aktywności społecznej na takim podstawowym poziomie budowania społeczeństwa obywatelskiego. Często nie mają wiedzy, jak się mogą zaangażować, dotrzeć do stowarzyszenia, fundacji. My mamy zamiar temu zapobiec i naprawić tę sytuację" - zapowiedział członek Rady Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji i Nauki Michał Róg.
Podczas konsultacji z młodzieżą woj. śląskiego okazało się także, że uczniowie nie wiedzą, gdzie się zgłosić po pomoc. "To jest bardzo przykre, bo właściwie pierwszą drogą do tego, żeby rozwiązać problem jest poproszenie o pomoc. Szkoła powinna pokazać drogę - jak go rozwiązać" - podkreśliła Moskal.
Od 1 września 2022 r. weszły w życie przepisy, które obligatoryjnie nakazywał zatrudnienie we wszystkich szkołach specjalistów, który mają wzmocnić pomoc psychologiczno-pedagogiczną. "W każdej szkole powinien być zatrudniony psycholog, pedagog specjalny, terapeuta, logopeda, tak, aby uczniowie mieli tę pomoc najbliżej siebie" - dodała kuratorka Bauer.
Spotkanie konsultacyjne z młodzieżą z woj. śląskiego odbyło się 10 października 2022 r. w Katowicach. Udział w nim wzięli: Śląska Kurator Oświaty, Doradcy Wojewody Śląskiego, przedstawiciele Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego i członkowie Rady Dzieci i Młodzieży. Spotkanie było jednym z cyklu spotkań organizowanych w ramach kampanii konsultacyjnej zorganizowanej przez Radę Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji i Nauki.
"Prowadzimy spotkania, piszemy rekomendacje, raporty i na bieżąco zbieramy dane - jak wygląda stan i jak uczniowie się czują. Tworzymy im otwartą przestrzeń do dyskusji, do tego, żeby czuli się wysłuchani. Wnioski, które wyciągamy z tego raportu chcemy, aby poszły gdzieś wyżej, do decydentów, żeby miały realny wpływ na to, jak wygląda polska szkoła" - podkreśliła Paula Moskal.
Zebrana wiedza może przyczynić się do podjęcia odpowiednich działań na rzecz udoskonalenia edukacji w Polsce. "Ten raport będzie teraz bardzo szczegółowo analizowany przez nas i wszędzie tam, gdzie znajdziemy dla siebie miejsce, zgodnie z swoimi kompetencjami, będziemy bardzo mocno wspierać wszystkie wskazania Rady Dzieci i Młodzieży" - zaznaczyła kuratorka.(PAP)
Autorka: Julia Szymańska
ep/