Minister Bańka o programie „Gramy Fair”: celem walka z dopingiem i edukacja

2019-04-15 13:48 aktualizacja: 2019-04-15, 19:31
Witold Bańka. Fot. PAP/ Leszek Szymański
Witold Bańka. Fot. PAP/ Leszek Szymański
"Przybliżenie problematyki antydopingowej i edukacja szczególnie młodych ludzi jak wielkim problemem sportu jest doping” – takie są zdaniem ministra sportu i turystyki Witolda Bańki cele kampanii informacyjno-edukacyjnej "Gramy Fair”. Jej inauguracja miała miejsce w Warszawie.

"Walka z dopingiem i skuteczne przeciwdziałanie temu globalnemu problemowi jest jednym z filarów polityki MSiT. Chciałem pogratulować Polskiej Agencji Antydopingowej i jej partnerom tej akcji, pierwszej tego typu w Polsce na taką skalę. To kampania edukacyjna i społeczna, której zadaniem jest przybliżenie problematyki antydopingowej i edukacja szczególnie młodych ludzi jak wielkim problemem sportu jest doping” – powiedział Bańska podczas poniedziałkowej konferencji na Stadionie PGE Narodowym.

Ideą "Gramy Fair” jest walka ze zjawiskiem stosowania dopingu zarówno w sporcie zawodowym, jak i amatorskim oraz zwrócenie uwagi na konsekwencje zdrowotne i wizerunkowe. Celem jest budowa świadomości i propagowanie idei uczciwości oraz czystości w sporcie.

PAP/Małgorzata Latos

"Chcemy chronić zdrowie zawodników w kontekście m.in. przyjmowania nieświadomego różnych substancji zabronionych. Ważnym aspektem jest podnoszenie świadomości, zależy nam aby sportowcy wyczynowi i amatorzy w Polsce byli +uzbrojeni+ w odpowiednią wiedzę nt. polityki antydopingowej" - stwierdził dyrektor Polskiej Agencji Antydopingowej (POLADA) Michał Rynkowski.

W ramach kampanii POLADA przeprowadzi szkolenia wśród blisko 320 zawodników z 14 klubów PGNiG Superligi piłkarzy ręcznych. Akcja obejmie również 16 000 dzieci, które będą rywalizować w 320 turniejach piłki ręcznej organizowanych w ramach projektu „Kocham ręczną” przez Fundację Orły Sportu na 160 wielofunkcyjnych obiektach sportowych „Orlik” w całej Polsce. Kampania w mediach będzie prowadzona od 15 kwietnia do 15 maja, natomiast w swoim wymiarze edukacyjnym będzie realizowana co najmniej do zakończenia 2019 roku.

"Taka akcja edukacyjna przyniesie pozytywny skutek. Uzmysłowi jak wielkim problemem, zagrożeniem i złem dla sportu jest doping. Przemysł dopingowy rozwija się, a my ciągle musimy podążać, walczyć i stąd różnego rodzaju działania, zwiększenie kontroli i zwiększenie polityki antydopingowej. Sportowcy muszą być gotowi na jak najczęstsze kontrole" - przyznał minister Bańka, który jest europejskim kandydatem na szefa Światowej Agencji Antydopingowej (WADA); wybór nastąpi 14 maja.

"Jestem przekonany, że warto przeprowadzić kampanię o zasięgu ogólnopolskim. Naszym celem jest zmniejszenie skali stosowania dopingu, zmniejszenie zjawiska handlu nielegalnymi substancjami. Zależy nam, aby sportowcy wraz ze środowiskiem antydopingowym plus zaangażowani partnerzy mówili jednym głosem: gramy przeciwko dopingowi, +nie+ dla dopingu" - dodał Rynkowski.

Ambasadorami kampanii, której inicjatorem jest POLADA, zostali m.in. Luiza Złotkowska, Monika Pyrek, Angelika Cichocka, Jan Błachowicz, Michał Daszek i Arkadiusz Moryto.

"Chodzi o uświadamianie czym jest doping, o pokazanie, że czysty sport jest piękny i to jest najważniejsze. Jeśli przekraczamy granice swojego organizmu to w prawidłowy sposób, bez dopingu" - podkreślił bramkarz piłkarskiej drużyny Legii Warszawa Arkadiusz Malarz, zaś reprezentacyjny piłkarz ręczny Arkadiusz Moryto dodał: "Nic tak nie ucieszy sportowca jak sukces wywalczony ciężką i rzetelną pracą, bo tylko dzięki niej można przenosić góry. Nie warto pomagać sobie różnymi używkami, wtedy nie jesteśmy w zgodzie ze sobą. Nie chcemy oszukiwać innych i siebie".(PAP)

giel/ co/
 

TEMATY: