O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Największy na świecie kontenerowiec MSC Gulsun wpłynął do gdańskiego portu

Największy na świecie kontenerowiec MSC Gulsun wpłynął do gdańskiego terminala kontenerowego DCT Gdańsk – poinformował w piątek w komunikacie DCT Gdańsk. Podczas jego postoju zostanie przeładowanych 11 tys. kontenerów, co oznacza, że będzie to największa wymiana takiego ładunku w Europie.

Fot. PAP/Adam Warżawa
Fot. PAP/Adam Warżawa

MSC Gulsun jest pierwszym na świecie statkiem o szerokości 24-rzędów kontenerów i pojemności 23 756 TEU, co w praktyce oznacza, że statek jednorazowo może zabrać na pokład np. 8,35 mln mikrofalówek albo 47 512 samochodów. Podczas postoju w Gdańsku zostanie przeładowanych 11 tys. kontenerów, co odpowiada 18 tys. TEU. Jak zaznacza DCT Gdańsk, będzie to największa regularna wymiana kontenerów w Europie.

MSC Gulsun powstał w stoczni Samsung Heavy Industries w Południowej Korei i pływa pod banderą Panamy. Rozwija prędkość do 21 węzłów. Został dostarczony w lipcu 2019r. Jednostka ma 399,9 m długości i 61,5 m szerokości. To tyle samo, co cztery boiska piłkarskie. Dla porównania Empire State Building w Nowym Jorku ma 381 m wysokości, a paryska Wieża Eiffla mierzy 324 m.

Jak podkreślono w komunikacie, do DCT Gdańsk od 2013 r. regularnie przypływają największe statki kontenerowe na świecie. Terminal wyposażony jest w suwnice STS o zasięgu ponad 25 rzędów kontenerów, głębokowodne nabrzeża i obrotnice do 670 m, co pozwala, na obsługę nowej klasy kontenerowca typu Megamax-24, takich jak MSC Gulsun.

”W DCT Gdańsk nieustannie inwestujemy w przyszłość, więc kiedy ona nadejdzie – podobnie jak w przypadku nowej klasy statków – jesteśmy na to gotowi. Chcielibyśmy podziękować naszym klientom za korzystanie z DCT Gdańsk jako bramy do Europy Wschodniej oraz MSC za powierzenie nam ich nowej flagowej klasy statków, przy obsłudze których dążymy do zapewnienia najwyższego poziomu usług i niezawodności ”- mówi cytowany w komunikacie prezes zarządu DCT Gdańsk, Cameron Thorpe.

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego; między Europą a Azją, w tym z Chinami. Obsługuje on nie tylko Polskę, ale również m. in. rynki Morza Bałtyckiego.

Jak poinformowano w komunikacie w 2018 r. terminal DCT Gdańsk przeładował blisko 1.9 mln TEU, w tym regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowców na świecie. Na Morzu Bałtyckim jedynie DCT Gdańsk jest terminalem zdolnym do obsługi statków tej wielkości. W br. przeładunki w DCT Gdańsk mają przekroczą 2.0 mln TEU.

Udziałowcami w DCT są singapurska Grupa PSA, Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz australijski fundusz inwestycyjny IFM.(PAP)

Autor: Marcin Szywała

mss/ ewes/

Zobacz także

  • Flagi USA i Chin. Fot. EPA/WU HAO
    Flagi USA i Chin. Fot. EPA/WU HAO

    Kolejny element porozumienia. Chiny zawieszają restrykcje eksportowe dla części podmiotów z USA

  • Flagi UE przed siedzibą Komisji Europejskiej. Fot. EPA/OLIVIER MATTHYS
    Flagi UE przed siedzibą Komisji Europejskiej. Fot. EPA/OLIVIER MATTHYS

    Komisja Europejska przedstawiła krajom propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro

  • Prezydent Donald Trump. Fot. EPA/CHRIS KLEPONIS
    Prezydent Donald Trump. Fot. EPA/CHRIS KLEPONIS

    Donald Trump ogłosił nowe cła. Tym razem chodzi o UE i Meksyk

  • Przewodniczący Rady UE Antonio Costa i chiński minister spraw zagranicznych Wang Yi. Fot. EPA/OLIVIER MATTHYS
    Przewodniczący Rady UE Antonio Costa i chiński minister spraw zagranicznych Wang Yi. Fot. EPA/OLIVIER MATTHYS

    Przewodniczący Rady Europejskiej spotkał się z szefem chińskiego MSZ. Podkreślił problem nierównowagi handlowej

Serwisy ogólnodostępne PAP