The North Face: trzy lata prac nad nowym materiałem dla odzieży outdoorowej
Prace nad nowym materiałem zapewniającym odzieży outdoorowej większą wydajność i oddychalność trwały ok. trzech lat i zaangażowały zarówno zespół firmy w USA jak i jej partnerów z całego świata - powiedziała PAP wiceprezes The North Face ds. globalnych produktów Kelly Cortina.

Chodzi o materiał Futurelight, który amerykańskie przedsiębiorstwo zaprezentowało w październiku w Nowym Jorku. Powstaje on dzięki wykorzystaniu technologii nanospinningu, pozwalającej wyprodukować membranę z setkami tysięcy otworów, które pozwalają przedostawać się powietrzu i jednocześnie nie przepuszczają wody.
"Chcieliśmy rozwiązać problem, z którym wielu sportowców musiało się borykać - jak zwiększyć oddychalność wodoodpornej odzieży. (...) Zespół pracował nad tym około trzech lat. Dzięki współpracy z naszymi sportowcami zaprojektował przełomową metodę produkcji membrany o bardzo dużej ilości otworów zapewniających przepływ powietrza. Udało się zlikwidować potrzebę zakładania dodatkowych warstw podczas uprawiania sportu" - tłumaczyła Cortina. Jej zdaniem dzięki temu np. himalaiści mogą korzystać z tych samych ubrań na początku aktywności jak i pod sam jej koniec. Takie rozwiązanie zwiększa nie tylko ich komfort, ale także mobilność - oceniła wiceprezes The North Face.
Materiał był testowany przez dwa lata przez 15 sportowców związanych z marką. Jego właściwości badane były m.in. w Himalajach, gdzie temperatury wahają się od 15 stopni Celsjusza do minus 45 stopni. Cortina dodała, że nad projektem pracowano też z partnerami firmy.
"Wiedzieliśmy, co chcemy osiągnąć i współpracując z dostawcami nad nowym procesem produkcyjnym mogliśmy eksperymentować z nową membraną oraz opracować nowe kleje" - mówiła PAP.
Zaznaczyła, że nad innowacjami firmy pracuje zespół w USA, ale również partnerzy w Azji i Europie. Koncern współpracuje także z uczelniami w Stanach Zjednoczonych, dzięki czemu może na bieżąco śledzić postępy w nauce i wykorzystywać je do działań komercyjnych - podkreśliła Cortina. Zaznaczyła jednocześnie, że ważnym czynnikiem charakteryzującym nowy materiał jest użycie do jego produkcji surowców pochodzących z recyklingu. Zapewniła, że przyszłe produkty będą też spełniać założenia gospodarki zrównoważonej.
Jak przekonuje The North Face, technologia nanospinningu pozwala dostosowywać materiał do konkretnych zastosowań i wymagań konsumentów w zależności od rodzaju aktywności i warunków pogodowych.
Rozmawiał Łukasz Marciniak (PAP)