O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

The North Face: trzy lata prac nad nowym materiałem dla odzieży outdoorowej

Prace nad nowym materiałem zapewniającym odzieży outdoorowej większą wydajność i oddychalność trwały ok. trzech lat i zaangażowały zarówno zespół firmy w USA jak i jej partnerów z całego świata - powiedziała PAP wiceprezes The North Face ds. globalnych produktów Kelly Cortina.

Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski
Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski

Chodzi o materiał Futurelight, który amerykańskie przedsiębiorstwo zaprezentowało w październiku w Nowym Jorku. Powstaje on dzięki wykorzystaniu technologii nanospinningu, pozwalającej wyprodukować membranę z setkami tysięcy otworów, które pozwalają przedostawać się powietrzu i jednocześnie nie przepuszczają wody.

"Chcieliśmy rozwiązać problem, z którym wielu sportowców musiało się borykać - jak zwiększyć oddychalność wodoodpornej odzieży. (...) Zespół pracował nad tym około trzech lat. Dzięki współpracy z naszymi sportowcami zaprojektował przełomową metodę produkcji membrany o bardzo dużej ilości otworów zapewniających przepływ powietrza. Udało się zlikwidować potrzebę zakładania dodatkowych warstw podczas uprawiania sportu" - tłumaczyła Cortina. Jej zdaniem dzięki temu np. himalaiści mogą korzystać z tych samych ubrań na początku aktywności jak i pod sam jej koniec. Takie rozwiązanie zwiększa nie tylko ich komfort, ale także mobilność - oceniła wiceprezes The North Face.

Materiał był testowany przez dwa lata przez 15 sportowców związanych z marką. Jego właściwości badane były m.in. w Himalajach, gdzie temperatury wahają się od 15 stopni Celsjusza do minus 45 stopni. Cortina dodała, że nad projektem pracowano też z partnerami firmy.

"Wiedzieliśmy, co chcemy osiągnąć i współpracując z dostawcami nad nowym procesem produkcyjnym mogliśmy eksperymentować z nową membraną oraz opracować nowe kleje" - mówiła PAP.

Zaznaczyła, że nad innowacjami firmy pracuje zespół w USA, ale również partnerzy w Azji i Europie. Koncern współpracuje także z uczelniami w Stanach Zjednoczonych, dzięki czemu może na bieżąco śledzić postępy w nauce i wykorzystywać je do działań komercyjnych - podkreśliła Cortina. Zaznaczyła jednocześnie, że ważnym czynnikiem charakteryzującym nowy materiał jest użycie do jego produkcji surowców pochodzących z recyklingu. Zapewniła, że przyszłe produkty będą też spełniać założenia gospodarki zrównoważonej.

Jak przekonuje The North Face, technologia nanospinningu pozwala dostosowywać materiał do konkretnych zastosowań i wymagań konsumentów w zależności od rodzaju aktywności i warunków pogodowych.

Rozmawiał Łukasz Marciniak (PAP)

Zobacz także

  • Rafał Trzaskowski. Fot. PAP/Jarek Praszkiewicz

    Trzaskowski: sztuczna inteligencja kluczowa dla bezpieczeństwa Polski

  • 14 kwietnia "Fakty" TVN zostaną nadane z nowego studia. Fot. Bartosz Krupa/TVN

    Startuje nowe studio TVN24 i "Faktów" TVN

  • AI (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/HANNIBAL HANSCHKE

    Psychologowie: relacje ludzi ze sztuczną inteligencją rodzą poważne dylematy etyczne

  • Fot. PAP/EPA/HANNIBAL HANSCHKE

    50 lat temu przyjaciele z dzieciństwa założyli firmę Microsoft [WIDEO]

Serwisy ogólnodostępne PAP