W środę zgromadzenie GZM zaakceptowało zmiany wieloletniej prognozy finansowej Metropolii, wśród których przewidziano zwiększenie limitu wydatków w latach 2022-23 oraz limitu zobowiązań pod kątem ponownego zamówienia NCBR.
W środę przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, relacjonując ostatnie działania władz Metropolii, m.in. przypomniał o podpisanym 9 października br. liście intencyjnym z Orlenem ws. „rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem”.
„To porozumienie ma doprowadzić do powstania pierwszej stacji wodoru w jednym z miast GZM i możliwości tankowania pojazdów napędzanych wodorem. Jeżeli taka możliwość by była, taka infrastruktura powstała, to w ramach projektu NCBR rozważane jest zamówienie opcjonalne pięciu autobusów napędzanych wodorem, aby przetestować tę technologię” - wskazał Karolczak.
Jak dodał, miał ostatnio okazję jako przedstawiciel zarządu Metropolii uczestniczyć w wizycie studyjnej u operatora londyńskiego systemu komunikacji miejskiej, który korzysta z tego typu pojazdów. „Te doświadczenia są zachęcające” - ocenił.
„Ceny technologii mocno spadają – są już porównywalne do autobusów napędzanych energią elektryczną pochodzącą z baterii. Parametry eksploatacyjne są zdecydowanie lepsze – nie ma czasu, jaki traci się na ładowanie tych baterii i zasięg jest zdecydowanie dłuższy” - wymieniał Karolczak.
Program Bezemisyjny Transport Publiczny, prowadzony przez NCBR, zakłada opracowanie i budowę około tysiąca dostępnych kosztowo autobusów bezemisyjnych dla polskich miast. NCBR podpisało w tej sprawie umowy z kilkudziesięcioma samorządami i przewoźnikami. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zadeklarowała wolę zakupu w programie do 300 pojazdów.
Pod koniec lutego br. NCBR informowało, że zamówienie na kwotę ponad 3 mld zł, dotyczące opracowania i dostawy pojazdów bezemisyjnych, zrealizuje – w następstwie przeprowadzonego postępowania - konsorcjum Ursus Bus. W czerwcu jednak Centrum unieważniło trwający półtora roku przetarg, ponieważ konsorcjum nie dostarczyło wszystkich dokumentów świadczących o braku podstaw do wykluczenia z konkursu. Do fiaska przyczyniła się też kondycja finansowa firmy.
W następstwie tego NCBR ogłosił kolejny przetarg; jak informowano, ze zwiększoną pulą środków. W ostatnich tygodniach przystąpienie do tego postępowania sygnalizowało m.in. konsorcjum Agencji Rozwoju Przemysłu i spółki Rafako z grupy PBG.
Głównym źródłem finansowania programu NCBR ma być Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który zadeklarował przekazanie na ten cel 2,2 mld zł. Jak wynika z projektu uchwały zmiany wieloletniej prognozy GZM, na 2021 r. przewidziano pod tym kątem limit wydatków 55,6 mln zł, na 2022 r. - 91,1 mln zł, a na 2023 r. - 50,4 mln zł.
Łącznie wydatki budżetu Metropolii miałyby sięgnać 197,2 mln zł. Uchwalona w środę zmiana w jej wieloletniej prognozie finansowej – jak napisano w uzasadnieniu projektu - „związana jest z realizacją porozumienia zawartego między GZM, a NCBR ws. wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego, a wynika z aktualizacji wartości szacunkowej ponownego zamówienia na opracowanie innowacyjnego typoszeregu autobusów bezemisyjnych”.
„Zwiększenie wartości szacunkowej wynika ze wzrostu cen autobusów elektrycznych oraz pojawienia się możliwości zakupu pojazdów, których energia do napędu pochodzi z pokładowych wodorowych ogniw paliwowych” - napisano w uzasadnieniu projektu.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy ma zajmować się m.in. transportem publicznym.
GZM utworzyła Zarząd Transportu Metropolitalnego, przejmując od początku br. funkcję organizatora komunikacji od tamtejszych dotychczasowych organizatorów. Jeszcze w grudniu 2017 r. Metropolia podpisała też porozumienie z NCBR, na mocy którego przejęła od jednego z wcześniejszych organizatorów (Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego) rolę partnera NCBR w programie Bezemisyjny Transport Publiczny.
GZM zastrzega, że nie ma pewności ile innowacyjnych autobusów ostatecznie może w programie NCBR kupić – zależy to m.in. od wyników testów opracowanego produktu oraz od zapewnienia zewnętrznego finansowania.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ je/