LVHM (Louis Vuitton Moet Hennessy) planuje sfinalizować transakcję w połowie 2020 roku. We wspólnym oświadczeniu obie grupy wskazują, że "osiągnęły ostateczne porozumienie dotyczące nabycia Tiffany’ego przez LVMH po cenie 135 dol. za akcję w gotówce", a wartość całej transakcji ma wynieść około 14,7 mld euro.
To nie pierwsze wielkie przejęcie LVMH, założonego w 1987 roku koncernu z siedzibą w Paryżu. Grupa w ciągu ostatnich 20 lat nabyła takie firmy jak Sephora, Tag Heuer, Fendi, Bulgari i Belmond. LVMH jest jednym ze światowych liderów branży dóbr luksusowych: ma w swoim portfolio firmy produkujące perfumy, zegarki, biżuterię, wina, szampany i inne alkohole, galanterię skórzaną oraz takie, które oferują podróże, a także właścicieli luksusowych hoteli. Do LVHM należy również dziennik "Le Parisien" oraz dziennik ekonomiczny "Les Echos".
LVMH ma 75 salonów, tzw. domów LVMH, i ponad 4,5 tys. butików na całym świcie. Zatrudnia ponad 156 tys. osób. W 2018 roku odnotowała 46,9 mld euro przychodu ze sprzedaży.
W 1997 roku LVMH zdecydowało się na zakup największej sieci dystrybucji perfum i kosmetyków we Francji - Sephory. Grupa zaoferowała wówczas 1,6 mld franków, aby przejąć 100 proc. udziałów Sephory. Dzięki tej transakcji LVMH kontroluje również dystrybucję takich swoich marek, jak Dior, Guerlain, Givenchy czy Kenzo. Na początku 2017 roku koncern kupił również amerykański DFS, lidera w bezcłowej dystrybucji dóbr luksusowych.
W 1999 roku konglomerat kupił szwajcarskiego producenta zegarków Tag Heuer, firmę założoną w 1860 roku. W swoim portfolio LVMH ma również założoną w Hiszpanii w 1846 roku markę Loewe.
LVMH w 1999 roku połączył się z włoską marką Prada, aby z czasem przejąć kontrolę nad włoskim domem mody rodziny Fendi. Przejęcie to oznaczało dla LVMH współpracę z projektantem Karlem Lagerfeldem.
W 2011 roku LVMH za 4,3 mld euro przejął włoską markę Bulgari, trzeciego na świecie producenta biżuterii (za firmami Richemont i Tiffany). LVMH zapłacił wysoką cenę, aby przelicytować Richemonta (właściciela Cartiera), również zainteresowanego rzymską Bulgari, słynącą z kolorowych kamieni i współpracy z popularnymi gwiazdami, takimi jak Sophia Loren czy Liz Taylor.
LVMH pod koniec 2018 roku zdecydował się kupić firmę Belmond za prawie 3 mld euro, co dało grupie większy udział w branży hotelarskiej. Wcześniej francuski konglomerat był obecny na rynku pod dwiema markami: Cheval Blanc i Bulgari (która zawarła umowę licencyjną z Marriott International). Dzięki przejęciu Belmond LVHM stał się potężnym graczem również w sektorze luksusowych hoteli. Posiada ich około 40, w tym legendarny Cipriani de Venise i Copacabana Palace w Rio de Janeiro.
Z Paryża Katarzyna Stańko
ksta/ fit/ akl/