„Dla organizacji medialnej innowacje stanowią ubezpieczenie na życie” – powiedział Kropsch podczas zorganizowanej przez PAP konferencji „Media Przyszłości”.
„Musimy rozumieć i wdrażać nowe technologie, bo to nasi najbliżsi przyjaciele” – mówił prezes DPA podczas prezentacji otwierającej panel dyskusyjny o „Procesie wdrażania innowacji w organizacji medialnej”. Według niego, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na „product thinking”, czyli spojrzeć na zamierzoną innowację oczami widza, słuchacza czy czytelnika – oczekującego, że dany produkt zaspokoi jego potrzeby.
W przypadku agencji informacyjnej ważne jest dodatkowo, aby produkty pomogły klientom zredukować koszty i przynieść jak największe zyski. W opinii Petera Kropscha, idealny produkt powinien być prosty – taki, z którego „nic już ująć nie można, intuicyjny i „samoobsługujący się”.
Zaawansowana technologia to wiele skomplikowanych funkcji, których z reguły tylko 2-3 najważniejsze są wykorzystywane. Jak zaznaczył prelegent, dobrze pomyślany produkt redukuje te funkcje do podstawowych i skupia się na ich rozwinięciu, by sprawnie działały nawet w ograniczonym środowisku, np. tam, gdzie jest słabe połączenie z internetem.
Na drodze do wdrożenia innowacji często jednak stoi biurokracja, którą – zdaniem Kropscha – należy maksymalnie ograniczyć. Jak podkreślił, warto brać przykład ze start-upów, które są całkowicie zogniskowane na produkcie i zwalczają biurokratyczne procedury, powodujące spowolnienie innowacji.
Prezes DPA zaznaczył, że nie można też zapominać, iż za każdym projektem stoją ludzie. Dlatego trzeba inwestować w tych najlepszych i pozwolić im rozwinąć skrzydła. „Ludzie najlepiej współpracują ze sobą, kiedy znajdują się w jednym pomieszczeniu, w którym dzielą tę samą ideę i doświadczenia, są wtedy jak pluton wojska” – mówił Peter Kropsch.
„Jednym z najbardziej efektywnych środków, jakie zastosowaliśmy w DPA, było zorganizowanie >>campusu dewelopera<< – multifunkcjonalnej przestrzeni, gdzie pracownicy różnych działów agencji i spółek zależnych spotykają się z ekspertami z zewnątrz” – powiedział.
Prezes DPA porównał proces wdrażania innowacji w organizacji medialnej do przechodzenia przez kolejne bramki. Pierwsza to bramka idei: czy to, nad czym pracujemy jest pożądane; dla jakiej grupy docelowej przeznaczony jest produkt. Druga – to sprawdzian kompetencji i kondycji finansowej: czy dysponujemy odpowiednimi środkami, by wdrożyć produkt; czy pasuje on do struktury firmy; Czy mamy odpowiednią technologię, rynek, czas?
Trzecia z bramek to komunikacja z zewnętrznym światem: klienci muszą rozpoznawać produkt, mieć na jego temat informacje. Czwartą – są wyniki badań procesu innowacji, a ostatnią bramkę można nazwać „zrób to jak najprościej”: intuicyjna obsługa, zredukowane funkcje.
Niemiecka Agencja Informacyjna, którą kieruje Kropsch, wprowadziła już w życie szereg innowacji. Jedną z najważniejszych jest program partnerski B2B dla branży medialnej pod nazwą DPA-Connect. Jest to platforma, dzięki której klienci i partnerzy mają dostęp do najnowocześniejszych technologii i wzornictwa, mogą sami wprowadzać innowacje i obniżać koszty. DPA-Connect oferuje m.in. usługi powiadomień, a nawet launcher aplikacji.
Do istotnych osiągnięć technologicznych DPA prezes Kropsch zaliczył również przetwarzanie obrazu z obsługą sztucznej inteligencji, pierwszy system redakcyjny w smartfonie i rozmaite aplikacje nowej generacji. W ciągu ostatnich trzech lat w procesy innowacyjne niemieckiej agencji było zaangażowanych ponad 80 startupów.
„Każda innowacja zaczyna się od wielkiej idei. Tradycyjnie działalność agencji informacyjnej to serwis dostarczania newsów” – powiedział Peter Kropsch. „Naszą ideą było przekształcenie tego serwisu w rynek, gdzie klienci nie tylko dostają informacje, ale mogą je również wymieniać, dostarczać, a nawet sprzedawać jak na targowisku. W DPA jesteśmy takim zaufanym medialnie targowiskiem B2B, które generuje odpowiednią infrastrukturę” - stwierdził.
Patronat honorowy nad konferencją „Media przyszłości” objęły Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem strategicznym konferencji były Polskie Koleje Państwowe S.A.