Zakopianka: przebita druga nitka tunelu pod Małym Luboniem

2020-04-27 16:00 aktualizacja: 2020-04-27, 16:00
Warszawa, 27.04.2020. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (L) oraz dyrektor małopolskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński (P) podczas wideokonferencji dla mediów zorganizowanej za pośrednictwem programu Skype, 27 bm. Tematem spotkania było przebicie lewej nitki tunelu pod górą Luboń Mały, drążonej w ramach budowy drogi ekspresowej S7 na odc. Naprawa - Skomielna Biała ("Zakopianka"). Fot. PAP/Leszek Szymański
Warszawa, 27.04.2020. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (L) oraz dyrektor małopolskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński (P) podczas wideokonferencji dla mediów zorganizowanej za pośrednictwem programu Skype, 27 bm. Tematem spotkania było przebicie lewej nitki tunelu pod górą Luboń Mały, drążonej w ramach budowy drogi ekspresowej S7 na odc. Naprawa - Skomielna Biała ("Zakopianka"). Fot. PAP/Leszek Szymański
Drążona w masywie Małego Lubonia druga nitka tunelu drążonego w ciągu nowej Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7, została w poniedziałek przebita. Ekipy drążące tunel od strony północnej i południowej spotkały się po wysadzeniu ostatnich metrów skalnej ściany.

Relacja z detonacji 150 kg dynamitu była transmitowana podczas wideokonferencji z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

"Dzisiaj niezmiernie ważny dzień - przebicie drugiej nitki tunelu, najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Pragnę zwrócić się do pana prezydenta Andrzeja Dudy, który przez ostatnie lata interesował się tą budową i pytał mnie, kiedy wreszcie bezpieczna droga będzie służyła wszystkim Polakom, droga, którą jadą w góry, którą jadą na południe i którą wracają do swoich domów mogę dzisiaj powiedzieć, panie prezydencie te pańskie nadzieje i obawy dzisiaj mają potwierdzenie w tym, że inwestycja jest realizowana, że tak jak powiedział pan premier Mateusz Morawiecki, nie zatrzymujemy budów w Polsce. Wirus budów nie zatrzymał, epidemia nie ma wpływu na tempo realizacji inwestycji drogowych w Polsce" – mówił podczas telekonferencji minister Adamczyk.

"Praca na polskich budowach nie będzie wstrzymana i na ile to możliwe będziemy uruchamiali kolejne inwestycje, bo przecież program inwestycyjny jest przygotowywany zarówno dla inwestycji drogowych, jak i dla inwestycji kolejowych" – dodał Adamczyk.

W październiku ubiegłego roku udało się przebić na wylot pierwszą nitkę tego najdłuższego tunelu w Polsce. Całkowita długość tunelów wynosi 2 km 60 m. Drążenie odbywało się równocześnie od strony północnej i południowej.

W telekonferencji wziął udział także komisarz Unii Europejskiej do spraw rolnictwa, Janusz Wojciechowski.

"Dzisiaj w Unii Europejskiej jesteśmy skupieni na wielkim wyzwaniu, jakim jest walka z pandemią i jej gospodarczymi skutkami, z opracowaniem planu naprawczego jak z tego wielkiego kryzysu mamy wspólnie wyjść. Tym bardziej cieszy mnie, jako członka Komisji Europejskiej, że w tej trudnej sytuacji i w tych trudnych warunkach skutecznie prowadzone są i realizowane są prace nad ważną europejską inwestycją. Ten tunel to inwestycja służąca wszystkim Polakom, ale też innym Europejczykom, bo z inwestycji będą korzystali mieszkańcy Małopolski, polscy turyści oraz turyści z innych krajów udający się w Tatry" – mówił Wojciechowski.

Komisarz podkreślił, że ponad połowa środków przeznaczonych na inwestycję pochodzi z budżetu unijnego. "Jestem pewien, że są to środki bardzo dobrze zainwestowane" - mówił Wojciechowski.

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński mówił podczas telekonferencji, że przez cały okres budowy tunelu użyto ponad 180 ton materiałów wybuchowych. Podkreślił, że prace przebiegały w sposób bezpieczny i nikomu nic się nie stało podczas tej budowy.

"Teraz przechodzimy do wykańczania dwóch nitek tunelu. Trwa budowa wentylatorni. Obydwie nitki tunelu będą w kolejnym etapie ostatecznie obudowywane" – mówił i dodał, że w najbliższym czasie rozpoczną się prace budowlane na ostatnim odcinku realizowanej nowej Zakopianki Rdzawki do Nowego Targu.

Pałasiński podkreślił także, że w czasie epidemii nikt z włoskiej ekipy budowlanej z firmy Astaldi nie wyjeżdżał do domu i nie miał kontaktu ze swoimi rodzinami.

Najdłuższy tunel w Polsce jest drążony w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym w ciągu drogi S7, czyli popularnej Zakopianki. Drążenie pierwszego tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. od strony północnej w miejscowości Naprawa. Prace odbywały się w systemie trzyzmianowym, 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.

Wykonawca tunelu, włoska firma Astaldi stosowała metodę tzw. kontrolowanej deformacji. Cały urobek skalny z tunelu był sukcesywnie wywożony na składowisko zlokalizowane przy portalu północnym i rozkruszany. Następnie powstały żwir służył do m.in. wykonywania podbudowy dróg.

Budowa nowej Zakopianki jest podzielona na trzy etapy. We wrześniu 2019 r. został oddany odcinek Rabka - Skomielna Biała poprowadzony częściowo po estakadzie, która miejscami ma 50 m wysokości. Kolejny odcinek, Lubień – Naprawa został częściowo oddany do użytku w grudniu ubiegłego roku. Koszty wszystkich prac wyniosą ponad 2 mld zł. Zakończenie prac na tej drodze jest zaplanowane na 2021 r. Ostatnim etapem będzie oddanie odcinka tunelowego, którego koszt wyniesie prawie miliard złotych. Kolejny 16-kilometrowy odcinek nowej zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu ma być gotowy we wrześniu 2023 r. Koszt inwestycji to 880 mln 100 tys. zł. (PAP)

autor: Szymon Bafia