"Mnóstwo pracy i są efekty. Dostałam właśnie informację, że kolejny odcinek ekspresówki ma decyzję Komisji Europejskiej zatwierdzającą dofinansowanie z funduszy UE. Chodzi o via Carpatię - 42 km S19 od węzła Lublin Węglin do węzła Kraśnik Płd. Decyzja oznacza, że dofinansowanie jest pewne" - napisała na Twitterze minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Z nieoficjalnych informacji jakie PAP uzyskała z KE wynika, że inwestycja ma otrzymać ponad 171 mln euro z funduszu spójności. Droga jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Prace mają przyczynić się do stworzenia bezpiecznego układu drogowego o dużej przepustowości, który połączy polskie ośrodki regionalne z siecią TEN-T oraz drogi ekspresowe z Warszawą. Oczekuje się, że projekt zostanie zakończony pod koniec 2021 roku.
Łącznie w realizacji, w trybie „projektuj i buduj”, jest blisko 130 km drogi ekspresowej S19 - przyszłej Via Carpatia - pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy w połowie 2022 r.
Via Carpatia ma na terenie Polski liczyć 701 km (wraz z odnogami prowadzącymi m.in. do polskich portów – 1621 km). Trasa w woj. warmińsko-mazurskim będzie liczyła 43 km, w podlaskim – 256 km, w mazowieckim – 32 km, w lubelskim - 200 km, w podkarpackim - 180 km. Jej koszt szacowany jest na 28,3 mld zł, czyli 6,6 mld euro.
Ten szlak międzynarodowy ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Docierać ma m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)