Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała był w środę gościem Radia Gdańsk.
Jego zdaniem pandemia koronawirusa będzie miała pozytywny wpływ na realizację projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
"CPK jeszcze przez kilka lat, do roku 2027, to tak naprawdę nie jest działające lotnisko, tylko wielki program inwestycyjny. W warunkach spowolnienia gospodarczego (...) znacznie łatwiej prowadzi się inwestycje - są niższe ceny i więcej chętnych kontrahentów szukających zleceń. Z drugiej strony takie inwestycje publiczne są potrzebne, żeby pobudzić gospodarkę" - mówił w RG Horała.
Horała podkreślił, że samo lotnisko jest jedną czwartą wartości programu inwestycyjnego, a trzy czwarte to nowe szlaki komunikacyjne, przede wszystkim kolejowe.
"W szczytowym momencie ten program inwestycyjny wykreuje w Polsce 95 tys. miejsc pracy. Wartość dodana PKB brutto, który wygeneruje ta inwestycja w polskiej gospodarce, to 126 miliardów złotych. Mówimy tylko o fazie budowy, bo zupełnie czymś innym, dużo trudniejszym do oszacowania, jest wpływ na gospodarkę wynikający z tego, że będziemy mieli to lotnisko i system komunikacyjny" - zauważył wiceminister infrastruktury.
Horała tłumaczył, że w pierwszym roku funkcjonowania Centralny Port Komunikacyjny powinien obsłużyć około 20-25 mln pasażerów. "Później to będzie stopniowo rosło. Z góry planujemy tak tę inwestycję, żeby w razie, gdyby CPK się zapełniło, były rezerwy terenu i łatwe możliwości rozbudowy nawet do 100 mln pasażerów, oczywiście jeżeli w przyszłości pojawi się taka potrzeba" - podkreślił.
Wiceminister tłumaczył, że głównymi partnerami CPK będą lotniska dalekowschodnie i z nimi trwają rozmowy w sprawie współpracy.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy "Solidarność".
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą, a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. (PAP)
Autor: Krzysztof Wójcik