"DGP": zbyt wysoka cena jedynym sposobem na ograniczenie palenia u młodych ludzi

2021-05-17 07:13 aktualizacja: 2021-05-17, 07:19
Fot. PAP/Archiwum Kalbar
Fot. PAP/Archiwum Kalbar
Zwiększenie cen papierosów, całkowity zakaz ich reklamy i stosowanie obrazkowych ostrzeżeń to metody, które mogłyby istotnie wpłynąć na zmniejszenie odsetka nastolatków zaczynających palenie - takie są wyniki najnowszych badań, o których w poniedziałek donosi "Dziennik Gazeta Prawna".

Badacze sprawdzali, co mogłoby przyczynić się do zablokowania inicjacji tytoniowej, analizując dane ankietowe od polskich uczniów w wieku 11–18 lat w Polsce. Wniosek: cena.

Przy średniej cenie 11 zł 14 gr za paczkę, oszacowane współczynniki ryzyka wskazują, że wzrost ceny o 10 proc. zmniejszyłby ryzyko rozpoczęcia palenia średnio od 10 proc. do niemal 16 proc. Podobne wyniki uzyskano w badaniach międzynarodowych, m.in. w USA, Wietnamie czy Nigerii.

Analizowano także, jak zakaz reklamy wprowadzony w 1999 r. przełożył się na zachowania potencjalnych palaczy oraz jaki wpływ na to miały wprowadzone cztery lata temu obrazkowe ostrzeżenia. W obu przypadkach przełożyło się to na zmniejszenie odsetka młodych palaczy.

Co ciekawe, jak wskazują badacze, o wiele mniejszy wpływ w Polsce miało ograniczenie liczby miejsc, w których można palić. Prawdopodobnym wyjaśnieniem jest to, że chociaż przepisy antynikotynowe obejmowały biura, bary i restauracje, to miało to niewielki wpływ na młodzież – bowiem są to miejsca, w których ludzie poniżej 18-go roku życia rzadko przebywają.

Badanie powstało na zlecenie Norweskiego Towarzystwa Walki z Rakiem, w ramach partnerstwa z naszym Ministerstwem Zdrowia, przy wykorzystaniu środków funduszy norweskich - informuje "Dziennik Gazeta Prawna". (PAP)

mmi/