Stołeczny ratusz porozumiał się z kolejarzami, którzy na lata 2023-2027 zaplanowali modernizację i przebudowę linii średnicowej. "To szansa, żeby zmienić wygląd Alej Jerozolimskich" – powiedział podczas czwartkowej konferencji Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy. "Zależy nam, aby przywrócić charakter sprzed wojny. Odbudowane po wojnie ulice maja charakter arterii, co nie sprzyja miejskiemu klimatowi" – dodał.
Ze zmian nie będą zadowoleni kierowcy. Na odcinku od Marszałkowskiej do Nowego Światu będą mogli korzystać tylko z jednego pasa ruchu w obu kierunkach. Więcej miejsca zyskają za to rowerzyści, dla których zostanie wytyczona ścieżka o szerokości 3 metrów z każdej strony. Pomiędzy jezdnią, a ścieżką zasadzony ma być szpaler drzew. Zmiany dotkną również parkujących. Po przebudowie w zatoce postojowej będzie można parkować tylko równolegle, co znacząco zmniejszy liczbę miejsc parkingowych.
"Podobnym przykładem jest ulica Świętokrzyska, która został zwężona przy okazji budowy II linii metra. Większość mieszkańców uważa, że wprowadzone tam zmiany są korzystne" – wyjaśnił Olszewski
Założenia projektu "Nowe centrum Warszawy"
Nowy wygląd Alej Jerozolimskich to jeden z elementów projektu stołecznego ratusza "Nowe centrum Warszawy". Według jego założeń centrum miasta ma być bardziej przyjazne rowerzystom i pieszym. Będzie też więcej zieleni. "Wiele już zmieniło się przy rondzie Czterdziestolatka. Zmiany czekają tez Marszałkowską, rondo Dmowskiego czy rondo de Gaulle'a. Aleje połączą ten archipelag wysp w jedną całość" – tłumaczyła na konferencji Marlena Happach z Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Warszawy. "Ścisłe centrum Warszawy stanie się wizytówką stolicy i mam nadzieję, że taka koncepcja będzie się rozszerzać dalej w stronę Pragi, a potem nawet Woli" - dodała.
Jak powiedział Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich przebudowa Alej Jerozolimskich "to plan długofalowy". Do końca roku mają już być gotowe dokumenty projektowe. Przebudowa odcinka pomiędzy Marszałkowską a Nowym Światem jest odtworzeniem ulicy po inwestycji PKP PLK.
Puchalski zaznaczył też, że "po przebudowie, rondo Dmowskiego i rondo de Gaulle'a zmienią się w skrzyżowania, które zyskają funkcję przesiadkową". "Zamiana ronda w skrzyżowanie jest korzystniejsza dla ruchu" – dodał zastępca prezydenta Warszawy Michał Olszewski. Na obu nowych skrzyżowaniach powstaną naziemne przejścia dla pieszych. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki. W okolicy ronda de Gaulle'a pojawi się nowy przystanek kolejowy.
Kolejnym elementem programu Nowego Centrum Warszawy jest trwająca przebudowa tzw. placu Pięciu Rogów i zachodniej strony ul. Marszałkowskiej w rejonie placu Defilad. Rozpisano przetarg na zaprojektowanie przebudowy ulicy Marszałkowskiej na odcinkach na południe (do pl. Konstytucji) i na północ (Królewska – pl. Bankowy) od ronda Dmowskiego. W ubiegłym roku kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek alei Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. Na swoją kolei czeka ulica Chmielna, wyniki konkursu na koncepcję jej zagospodarowania będą znane już niedługo.(PAP)
Autorka: Marta Stańczyk
mst/