Eksperci: jakość, nowoczesność i doznania decydują przy wyborze towarów luksusowych

2017-04-03 12:36 aktualizacja: 2018-09-26, 23:28
epa05564136 A BMW logo at the Paris Motor Show 'Mondial de l'Automobile' in Paris, France, 30 September 2016. The Paris Motor Show, which takes place every two years, runs from 01 to 16 October 2016 with international car makers presenting their latest models and studies.  Archiwum PAP/ EPA/IAN LANGSDON
epa05564136 A BMW logo at the Paris Motor Show 'Mondial de l'Automobile' in Paris, France, 30 September 2016. The Paris Motor Show, which takes place every two years, runs from 01 to 16 October 2016 with international car makers presenting their latest models and studies. Archiwum PAP/ EPA/IAN LANGSDON
Jakość, nowoczesność i doznania to jedne z kluczowych kryteriów jakimi kierują się klienci w Polsce sięgając po dobra luksusowe - oceniali eksperci biorący udział w debacie poświęconej współczesnym obliczom luksusu w kraju i poza jego granicami.

Spotkanie odbyło się w Warszawie w BMW Luxury Excellence Pavilion.

Z szacunków firmy KPMG wynika, że w Polsce w 2016 roku było ponad milion osób, które można określić mianem zamożnych i bogatych, czyli osiągających roczny dochód brutto przekraczający 85 tys. złotych.

Uczestniczący w debacie "Współczesne oblicza luksusu" partner KPMG Andrzej Marczak zwrócił uwagę, że z badań firmy wynika, iż "podstawowym kryterium wyboru dobra luksusowego jest jakość". W jego ocenie na polski rynek należy patrzeć z perspektywy historycznej i transformacji ustrojowej.

"Pamiętajmy, że mówimy o społeczeństwie, w którym jesteśmy pewnie pierwszym pokoleniem po transformacji, które zarobiło dosyć znaczące pieniądze i ciężką pracą doszło do statusu majątkowego. Stąd też nie jest łatwo nonszalancko wydawać zdobyte środki. To jakość jest kryterium decydującym, a za nią idzie trwałość i użyteczność danego produktu. (...) Istotny jest też prestiż marki, oraz jej historia" - wyliczał ważne dla klientów kryteria, którymi kierują się przy wyborze towaru luksusowego.

Wartość rynku dóbr luksusowych w ub. roku wyniosła 16,4 mld zł

Marczak przypomniał, że zeszłoroczna edycja raportu KPMG dotyczących rynku dóbr luksusowych w Polsce pokazała, że jego wartość wyniosła niemal 16,4 mld zł. Był to wzrost w porównaniu z 2015 rokiem o 15 proc. Największą z analizowanych kategorii, której wartość wyniosła około 8,5 mld zł w 2016 roku, był segment samochodów premium i luksusowych. Wśród nich wymienił trzy marki, które w ubiegłym roku cieszyły się największym powodzeniem w kraju: BMW, Mercedes i Audi. Drugim najważniejszym segmentem rynku była luksusowa odzież i dodatki, którego wartość sprzedaży sięgnęła łącznie 2,2 mld zł - dodał Marczak.

Jak tłumaczył partner KPMG, badania pokazują, że abyśmy mówili o luksusie z pozycji polskich konsumentów "zegarek powinien kosztować ponad 6 tys. złotych, torebka w okolicach 2 tys., dobra butelka alkoholu ponad 300, a samochód powyżej 200 tys.".

Na kryterium nowoczesności położyła nacisk przedstawicielka Havas LuxHub Poland Beata Orkwiszewska. W jej ocenie marki luksusowe były świadkami rewolucji technologicznych i postępu, co wpłynęło na umiejętność adaptacji do potrzeb rynkowych.

"Na każdym etapie zyskiwały dodatkowe wartości, powstawały nowe marki luksusowe, a stare wzbogacały wachlarz usług. Teraz jesteśmy świadkami rewolucji technologicznej, która przynosi zupełnie nowe modele biznesowe i sposoby zaspokajania potrzeb konsumentów. Powstaje więc pytanie, czy marki luksusowe są w stanie odnaleźć się w nowej rzeczywistości? Odpowiedź brzmi: +tak+. Ponieważ w ich DNA są wpisane rozwój i innowacje. Musiały się zmieniać, aby dostosować się do potrzeb konsumentów" - przekonywała Orkwiszewska.

Podkreśliła, że obecnie marki muszą mierzyć się z nowymi wyzwaniami wynikającymi ze zmieniających się trendów i zwyczajów konsumenckich.

"To co jest wyzwaniem dla marek luksusowych, to rosnąca rola internetu i mediów społecznościowych. 7 proc. transakcji dotyczących dóbr luksusowych jest zawieranych już przez internet. (...) Mówi się, że do 2020 roku o 40 proc. wzrośnie wartość produktów luksusowych sprzedawanych tym kanałem" - dodała.

  Marki luksusowe muszą dostosować się do nowego pokolenia klientów

Zwróciła jednocześnie uwagę na nowy typ klienta, którymi są tzw. millenialsi, czyli osoby urodzone w latach 1980-2000. Zdaniem Orkwiszewskiej dla nich "doznania są najważniejsze", a "luksus musi trzymać wartość". Podkreśliła, że w ocenie nowego pokolenia klientów, marki luksusowe muszą być też nowoczesne, szczególnie, że ten czynnik jest dla nich bardzo istotny. Przypomniała, że to pokolenie intensywnie korzysta ze smartfonów i innowacyjnych rozwiązań, a także z mediów społecznościowych, które mają duży wpływ na ich decyzje.

Na znaczenie nowoczesnych technologii na rynku dóbr luksusowych zwrócił też uwagę wiceprezes BMW ds. sprzedaży w Europie Jean-Philippe Parain.

"Segment samochodów luksusowych jest miejscem, gdzie z reguły prezentowane są po raz pierwszy nowe technologie, a producenci pokazują to, co mają najlepszego do zaoferowania" - tłumaczył. Podkreślił jednak, że poza innowacyjnymi rozwiązaniami koncernowi zależy na zapewnieniu klientom odpowiednich doznań, których oczekują od produktów uznawanych za luksusowe. Przykładem takiego podejścia ma być m.in. warszawski pawilon, w którym odbyła się debata - dodał.

"Warszawa jest drugim po Berlinie miastem na świecie, które gości projekt BMW Luxury Pavilion. Myślę, że to pokazuje jak ważny jest polski rynek dla koncernu. (...) W ostatnich trzech latach segment premium na rynku motoryzacyjnym w Polsce urósł o 8 proc. To bardzo dobry wynik i prawdopodobnie nigdzie na świecie nie zanotowano takiego wzrostu. W tym czasie sprzedaż marki BMW uległa podwojeniu" - przypomniał odnosząc się do ostatnich wyników sprzedaży marek premium na polskim rynku motoryzacyjnym. Z tych danych wynika, że BWM wyprzedza w zeszłorocznym zestawieniu takie marki jak Mercedes, Audi i Volvo.

Jak wynika z prognoz KPMG oraz danych firmy Euromonitor International, wartość polskiego rynku dóbr luksusowych w 2020 roku osiągnie poziom prawie 20,9 mld zł. Oznacza to wzrost o 27 proc. w stosunku do 2016 roku. Najbardziej dynamicznie rozwijać się będą przede wszystkim segmenty biżuterii i zegarków, artykułów piśmienniczych, alkoholi oraz samochodów premium i luksusowych.

Materiał powstał we współpracy z BMW Polska. (PAP)

lm/ jbr/

TEMATY: