Volkswagen Typ 1, szerzej znany jako Volkswagen Beetle czy też Volkswagen Garbus był najdłużej i najliczniej produkowanym modelem samochodu w historii motoryzacji. W 1933 roku Adolf Hitler wezwał konstruktorów i przemysłowców do jak najszybszego zaprojektowania i wyprodukowania samochodu rodzinnego – Volkswagena, czyli "samochodu dla ludu", rozwijającego prędkość 100 km na godzinę i dostępnego dla przeciętnego obywatela kraju.
Zadanie stworzenia prototypu popularnego i taniego samochodu otrzymał Austriak Ferdinand Porsche. Porsche wprowadził w budowanych od podstaw zakładach w Wolfsburgu najnowocześniejsze metody produkcji, podpatrzone w zakładach Forda w Detroit.
Budowę fabryki ukończono jesienią 1939 roku, jednak ze względu na wojnę produkcję samochodu dla mas odłożono na później. Po klęsce III Rzeszy w 1945 roku fabryka znalazła się na terenie brytyjskiej strefy okupacyjnej. Brytyjczycy rozważali przez jakiś czas likwidację zakładów, jednak w końcu pozwolili na produkcję Garbusa.
Pierwszy egzemplarz samochodu, opartego na przedwojennej konstrukcji Ferdinanda Porsche, zjechał z taśmy w 1946 roku. Do zakończenia produkcji w 2003 roku powstało 21,5 mln egzemplarzy tego modelu. Ostatni Garbus otrzymał przydomek El Rey i trafił do muzeum Volkswagena w Wolfsburgu. (PAP)
Monika Wiśniewska