"Sukces Internetowego Konta Pacjenta wynika niewątpliwie z jego użyteczności. Potwierdza to zarówno liczba osób, które uruchomiły IKP, jak i wynik ubiegłorocznego badania +Świadomość i postrzeganie Internetowego Konta Pacjenta+, w którym ponad 3/4 respondentów deklarowało jego przydatność" - zauważył dyrektor Centrum e-Zdrowia Jarosław Kieszek.
Funkcjonalności mają odpowiadać potrzebom pacjentów
Podkreśli też, że znaczna część funkcjonalności, które pojawiły się na IKP w okresie pandemii, nie była wcześniej planowana.
"Zostały one wprowadzone jako reakcja na bieżące potrzeby Polaków związane z dostępem do informacji online o swoim zdrowiu. Fakt, że zostały sprawnie wdrożone, świadczy o naszej skuteczności, ale również o bardzo dużym potencjale rozwojowym IKP i elastyczności tej aplikacji" – wyjaśnił dyrektor Centrum e-Zdrowia.
CeZ wyliczył, że IKP aktywowało do grudnia 2019 roku 907 tys. osób. Rok później było to już 4,6 mln, a w lipcu 2021 roku aktywowanych zostało już ponad 10 mln kont. W ciągu pierwszego półrocza 2021 roku aktywowano ponad 5 mln kont, czyli o 1,4 mln więcej niż w całym 2020 roku i ponad 6 razy więcej niż w całym 2019 roku.
"W szczytowym momencie – kwiecień 2021 r. – ponad 1,2 mln osób zalogowało się po raz pierwszy na IKP, czyli więcej niż łącznie przez cały 2019 rok" - podał CeZ.
Za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta na stronie pacjet.gov.pl można m.in. pobrać Unijny Certyfikat Covid, a także otrzymać e-skierowanie na szczepienie przeciw Covid-19 oraz mieć dostęp do wyników testu na koronawirusa i informacji o kwarantannie, izolacji. Można również wypełnić ankietę programu Profilaktyka 40 plus i dzięki temu skorzystać od 1 lipca z pakietu badań profilaktycznych.
IKP zapewnia stały dostęp do wystawionych e-zwolnieniach, e-recept, e-skierowań wraz z wszystkimi informacjami, które zawierają te dokumenty, czyli kodami do ich realizacji, jak również informacjami o dawkowaniu leków i terminami umówionych na e-skierowanie wizyt.
Ponadto IKP pozwala na to, by otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, bez konieczności osobistej wizyty w placówce. Za pośrednictwem tego konta można wybrać, zmienić lekarza, pielęgniarkę, położną podstawowej opieki zdrowotnej. Kolejną funkcjonalnością jest możliwość udostępnienia placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę. Za pośrednictwem tego konta można również złożyć wniosek o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
CeZ przypomniał też, że w maju tego roku udostępniono bezpłatną aplikacje mobilną mojeIKP na smartfony z systemami Android i iOS. Ma być ona sukcesywnie rozbudowywana o nowe funkcjonalności.
Użytkownicy mają dostęp do wielu opcji i rozwiązań
"W ciągu niespełna dwóch miesięcy od uruchomienia została zainstalowana prawie 500 tys. razy" - podało CeZ.
Równocześnie CeZ poinformował, że coraz więcej seniorów korzysta z IKP, choć najliczniejszą wiekowo grupę użytkowników stanowią osoby pomiędzy 35. a 50. rokiem życia (30 proc.). Natomiast najmniej liczną – osoby mające ponad 75 lat, które aktywowały ponad 108 tys. kont.
"Mimo stosunkowo niskiego udziału osób 75+, to właśnie w tej grupie daje się zauważyć najwyższy względny przyrost aktywowanych kont. W ciągu pierwszego półrocza 2021 r. liczba aktywowanych kont osób po 75 r.ż. była już dwukrotnie wyższa niż w całym 2020" - zwróciło uwagę CeZ.
Z IKP niemal równie chętnie korzystają mężczyźni jak i kobiety (odpowiednio 47 proc. i 53 proc.).
Równocześnie CeZ przekazało, że Internetowe Konto Pacjenta i aplikacja mojeIKP będą dalej rozwijane. Wśród planowanych funkcjonalności znajdują się centralna e-rejestracja, zamawianie e-recept, dostęp do e-skierowań na rehabilitację i w zakresie psychiatrii, a także narzędzia dotyczące profilaktyki zdrowotnej.
"Nowe funkcje pojawią się także w aplikacji mojeIKP, w której użytkownicy uzyskają dostęp do – oprócz większości wcześniej wymienionych rozwiązań – kont dzieci oraz innych osób bliskich, a także logowania się za pomocą twarzy lub odcisku palca" - wyjaśnił CeZ.
Jak przypomniał dalej Internetowe Konto Pacjenta ma każdy obywatel – nie trzeba go zakładać, wystarczy zalogować się na stronie www.pacjent.gov.pl(Otworzy się w nowej karcie). Logowanie jest możliwe za pomocą profilu zaufanego, poprzez konto internetowe w jednym z wybranych banków, przez e-dowód lub kontem ZIP (Zintegrowany Informator Pacjenta).(PAP)
Autorka: Klaudia Torchała