"Jak wynika z danych firmy CMR, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza, w pierwszym półroczu 2021 r. Polacy kupili mniej alkoholu w opakowaniach do 200 ml, czyli w tzw. małpkach. Największe spadki odnotowały najtańsze, czyste wódki – to niemal 30 proc. ilościowo rok do roku. Sprzedano też mniej wódek smakowych" - pisze "Rz".
"Wartość sprzedaży wszystkich wódek spadła od początku roku o około 6 proc." – mówi gazecie Arleta Charkot, analityk CMR. Dane dotyczą sklepów o powierzchni do 300 m kw., które mają większość rynku, to głównie w nich kupowane są alkohole.
Według dziennika podatek uderzył także w rynek napojów. Dla tych gazowanych spadek sprzedaży ilościowej w pierwszym półroczu 2021 r. sięga 20 proc., przy wzroście średnich cen o ok. 36 proc. Wody smakowe zdrożały o jedną trzecią i sprzedano ich 17 proc. mniej. Inne kategorie także mocno tracą - dodano.
"Opłata wymusiła zmiany w strategiach części producentów, podejmujących działania obniżające wielkość płaconego podatku, a tym samym próbę redukcji wzrostu cen" – mówi Tomasz Rydzewski z CMR. Jak podała gazeta, niektóre firmy zmieniają nawet ofertę, wprowadzając mniejsze opakowania napojów, by wzrost cen nie był tak widoczny. (PAP)