W Łodzi trwa budowa podziemnego połączenia dworca Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W ramach projektu powstaną nowe przystanki m.in. Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i mają pełnić rolę "metra" dla łódzkiej aglomeracji.
"Budujemy także trzeci przystanek Łódź Koziny - to coś zupełnie dodatkowego, co powstało w trakcie projektowania inwestycji. Ta wielka i konieczna inwestycja dla Łodzi, regionu i Polski, czyli budowa tunelu, a w zasadzie kilku, łączących stacje Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna, łączy też sieć kolejową, a jednocześnie tworzy coś w rodzaju metra dla Łodzi" - podkreślił wicepremier, minister kultury Piotr Gliński na konferencji prasowej zorganizowanej na peronie dworca Łódź Kaliska.
Przy realizacji inwestycji wykorzystywana jest technologia TBM (ang. Tunel Boring Machine), która polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie. Jak zaznaczył Gliński, dwie tarcze drążące tunel - Katarzyna i Faustyna - już pracują w rygorze bezpieczeństwa. Mniejsza z nich przeszła już ok. 210 metrów, a większa ok. 70 m.
Trzeba przekładać tam infrastrukturę, napotykane są głazy narzutowe czy soczewki wodne, ale wszystko odbywa się w warunkach bezpieczeństwa nie ma żadnych zagrożeń i wszystko jest monitorowane. Od początku, gdy tylko uzyskaliśmy informację, że jest to możliwe technologicznie, staraliśmy się włączyć do inwestycji trzeci przystanek Łódź Koziny, który jest już budowany" - dodał wicepremier.
Gliński wspomniał, że osobą, która zwróciła uwagę na techniczne możliwości umiejscowienia na trasie trzeciego przystanku był pracujący przy projekcie inż. Marcin Tomaszewski. Podziękował też wszystkim, którzy przyczynili się do jego powstania, ponieważ będzie on rozwiązaniem korzystnym dla mieszkańców i dla miasta, gdyż "tereny wokół przystanku zyskają także w sensie komercyjnym".
"Druga wiadomość jest taka, że oprócz nowego dworca Łódź Fabryczna, którego prawdziwą wartość poznamy dopiero po ukończeniu całego projektu (tunelu średnicowego - przyp. PAP), mamy także generalną modernizację dworca Łódź Kaliska.(...) To dopełnia nam cały projekt, dzięki czemu będą bezkolizyjne połączenia i szybka kolej regionalna oraz metropolitalna" - zaznaczył Gliński.
Wicepremier przypomniał, że koszt samego tunelu to ok. 2 mld zł, natomiast zarówno modernizacja dworca, jak i budowa przystanku Łódź Koziny to projekty finansowane odrębnie. Przystanek będzie kosztować 188 mln zł, a Łódź Kaliska 337 mln zł. Jak podał, obie inwestycje mogą być gotowe do końca przyszłego roku.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda podkreślił, że tunel średnicowy i kolej dużych prędkości to szansa dla Łodzi, która zmaga się z problemami demograficznymi.
W tym projekcie nie ma przeciwników, nie ma kontry, nie ma dyskusji, czy ona powinna być. Wszyscy jej chcemy i wspieramy się, aby ona powstała" - dodał.
Z kolei prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel przypomniał, że pierwotnie w tunelu średnicowym był planowany tylko jeden przystanek, a ostatecznie powstaną trzy.
"Przystanek Polesie, Koziny, Śródmieście stworzą prawdziwą kolej aglomeracyjną - takie łódzkie metro. W końcu będziemy mogli przejechać ze wschodu na zachód Łodzi, z północy na południe, a być może z północy na zachód i wschód. Prace, które prowadzimy na przystanku Łódź Koziny już się rozpoczęły; pewnie za kilka miesięcy, gdy tunel do Kozin zostanie już wykonany, tam się spotkamy na kolejnej konferencji" - powiedział Merchel.
Prezes PKP PLK zaznaczył, że dworzec Łodź Kaliska był zaniedbany od lat, a obecnie są remontowane na nim nie tylko istniejące wcześniej perony, ale też powstaną dwa zupełnie nowe, a także bezkolizyjne wyjazdy.
Budowa tunelu średnicowego
Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne.
Projekt "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku. (PAP)
Autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska