Na torze doświadczalnym o długości 7725 metrów testowany jest aktualnie pięciowagonowy skład Impuls 2. W pociągu o długości niemal 92 metrów jest 838 miejsc dla pasażerów w tym 186 siedzących.
Inwestycje stołecznej SKM
Inżynierowie z IK sprawdzają m.in., czy w pociągach działają systemy hamowania, jaki jest nacisk pociągu na tor, sprawdzane są też poziomy hałasu generowanego przez skład.
Nowo kupione przez stołeczną SKM pociągi, to nie jedyne inwestycje w tabor. Alan Beroud, prezes warszawskiej spółki zapewnił w rozmowie z PAP, że modernizowane będą składy, które teraz wożą pasażerów. "Na chwilę obecną będziemy inwestować w cały tabor, który mamy. Z resztą inwestujemy w niego cały czas, ponieważ teraz jego część jest na przeglądach poziomu P4 i za chwilę wejdą też przeglądy na P3 w Impulsach" – powiedział prezes SKM. Jak dodał, przeglądy te są wymagane przepisami po przejechaniu przez składy odpowiedniej liczby kilometrów, czy też czasu eksploatacji.
Nowy pociąg @SKM_Warszawa od @NewagSa na torze doświadczalnym @ikolej niedaleko Wrocławia. Pełna relacja i trochę zdjęć z wyprawy do Żmigrodu. Kiedy podwójne składy zabiorą pasażerów? https://t.co/xWDeF7nwJU
— Jarosław Osowski (@jarek_osowski) August 31, 2021
Alan Beroud poinformował, że podczas remontów wprowadzane będą udogodnienia dla pasażerów. "Zamierzamy w tym roku rozpocząć przetarg na wymianę systemu informacji pasażerskiej. Co również się wiąże z wymianą starych ekranów na nowe, jak również kwestiami związanymi z elektroniką" - powiedział.
Dyrektor stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego zapewniła PAP, że miasto inwestuje nie tylko w kolej. "Zakup pociągów dla SKM jest jedną z większych inwestycji w tabor dla warszawskiego Transportu Miejskiego. Czekamy na 21 pociągów dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Będąc w Instytucie Kolejnictwa mieliśmy okazję przetestować i zobaczyć, jak jest wyposażony i przygotowany nowy pociąg dla mieszkańców Warszawy" – powiedziała Katarzyna Strzegowska.
Stołeczna SKM testuje Impuls2 z Newagu na torze Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Bardzo wygodne fotele, ciekawie rozwiązanie dla rowerów. Całość robi bardzo dobre wrażenie ???#kolej #Warszawa #SKM@SKM_Warszawa @NewagSa @RzecznikNEWAG pic.twitter.com/KWLqJi2MBV
— Lukasz Malinowski (@Lukasz_Malin) August 31, 2021
Dodała, że pierwsze z nowych pociągów będą woziły pasażerów na początku 2022 roku. "Wszystko zależy od procesu produkcyjnego i wszystkich odbiorów technicznych, tak abyśmy mogli bezpiecznie później wypuścić te pociągi na tory dla mieszkańców" – powiedział.
Przypomniała, że cały czas trwają inwestycje w tabor komunikacji miejskiej. "Czekamy na dostawę autobusów dla spółki miejskiej, równolegle produkowane są składy dla Tramwajów Warszawskich, no i pociągi Skody dla Metra Warszawskiego. Cały proces inwestycji w tabor dla Warszawskiego Transportu Publicznego jest całkowicie rozpędzony. Nie ma z tym związanych żadnych ryzyk finansowych" – dodała.
SKM zamówiła 21 pociągów - 15 złożonych z 5 członów i 6 złożonych z 4 członów. Dzięki temu będzie mógł elastycznie zarządzać podażą miejsc w pociągach, np. w godzinach szczytu.
Nowe składy będą klimatyzowane, wyposażone w Wi-Fi, ładowarki USB, a także w "zwykłe gniazdka 230V, system informacji pasażerskiej, automaty biletowe oraz ratujące życie defibrylatory AED. Dla maszynisty zamontowano dodatkowe drzwi w kabinie, dzięki którym prowadzący pociąg może ją bezpiecznie opuścić bez przechodzenia do strefy pasażerskiej. W składach będą też specjalne kabiny dla kierowników pociągów.
Wartość kontraktu realizowanego przez Newag wynosi blisko 668 milionów złotych brutto, z czego blisko 203 miliony pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Umowa z Newagiem obejmuje także przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi pociągów oraz siedmioletnie serwisowanie. (PAP)
Autor: Marcin Kucharzewski
kgr/