Projekt zmian podatkowych przewidzianych w Polskim Ładzie, który przewiduje m.in. zwiększenie kwoty wolnej od podatku, zwiększenie składki zdrowotnej oraz wprowadzenie ulg proinnowacyjnych jest przedmiotem obrad środowego posiedzenia Rady Ministrów.
Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw przedłożony przez Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej.
Kościński: zmiany w Polskim Ładzie w zasadach rozliczania składki zdrowotnej
„Nie ma zgody na to, by pracownicy płacili składkę zdrowotną rzędu kilkuset zł miesięcznie, a prezesi wielkich korporacji - na poziomie kilkudziesięciu złotych. „Tutaj zdania nie zmieniamy” - zapewnił minister Kościński w czasie prezentacji zmian w podatkowej części Polskiego Ładu, jakie wprowadzono po konsultacjach publicznych podatkowych projektów rządu.
Oświadczył jednocześnie, że podatkowa część Polskiego Ładu to największy od 20 lat krok w kierunku wdrożenia w Polsce sprawiedliwego systemu podatkowego.
#PolskiŁad to historyczna obniżka podatków i historyczna podwyżka #KwotaWolna od podatku, na czym zyska niemal 18 mln Polaków. pic.twitter.com/36W0Tk3hW6
— Ministerstwo Finansów (@MF_GOV_PL) September 8, 2021
Z kolei jak ogłosił wiceminister finansów Jan Sarnowski, resort finansów proponuje w ramach Polskiego Ładu wprowadzenie minimalnego podatku dla wielkich firm w wysokości 0,4 proc. przychodów firmy i 10 proc wydatków pasywnych. "Nowy podatek wzoruje się na podatku od wielkich korporacji w USA" - wskazał.
Jak wyjaśnił, podatek obejmie spółki kapitałowe i podatkowe grupy kapitałowe, które wykazują straty lub których dochód jest poniżej 1 proc. przychodu z działalności operacyjnej, bez nabycia środków trwałych.
Sarnowski podkreślił, że podatek obejmie tylko kilka proc. spółek w Polsce, nie będą mu podlegać firmy ponoszące realne wydatki inwestycyjne, będzie też od niego odliczany płacony w Polsce CIT. Zaznaczył, że nie zapłaci go branża finansowa, nowe biznesy w ciągu pierwszych trzech lat, nie obejmie spółek z prostą strukturą właścicielską i płacących estoński CIT.
Wiceminister dodał, że nie zapłacą go również spółki, które zarejestrowały odczuwalny spadek dochodów z powodu pandemii.
Wiceminister Jan #Sarnowski podczas spotkania prasowego nt. zmian w pakiecie podatkowym #PolskiŁad. ⬇️ pic.twitter.com/9mCoOWM78X
— Ministerstwo Finansów (@MF_GOV_PL) September 8, 2021
Sarnowski oświadczył też, że zmiany podatkowe Polskiego Ładu zmniejszą wpływy NFZ o ponad 4,5 mld zł. "Ten ubytek trzeba będzie pokryć z budżetu" - zaznaczył.
Sarnowski opisywał podczas spotkania z dziennikarzami m.in. najnowsze planowane zmiany w naliczaniu składki zdrowotnej przewidziane w Polskim Ładzie, a także proponowane zmiany w naliczaniu estońskiego CIT.
"Efektem zmian będzie zmniejszenie planowanych dochodów NFZ o ponad 4,5 mld zł, ten ubytek będzie musiał być pokryty z budżetu państwa. O te 4,5 mld zł ta reforma po prostu drożeje" - powiedział.
Dodał też, że "bilans zmian podatkowych w Polskim Ładzie to 16,5 mld zł, które zostaną w kieszeniach podatników. T o 3 mld złotych więcej niż w projekcie przed konsultacjami".
Co zakłada projekt?
Według pierwotnych zapowiedzi, projekt zmian przewiduje m.in. podniesienie kwoty wolnej od podatku do 30 tys. zł i zwiększenie progu podatkowego z 85,5 tys. zł do 120 tys. zł oraz zmiany w naliczaniu składki zdrowotnej zarówno w odniesieniu do osób pracujących na etatach jak i przedsiębiorców. W pierwotnej propozycji - która spotkała się z krytyką środowisk zrzeszających przedsiębiorców - składka miała wynieść 9 proc. od dochodów, bez możliwości potrącenia jej od podatku.
Pierwotny projekt przewiduje także zachęty podatkowe dla przedsiębiorców inwestujących w robotyzację i modernizację, m.in. poprzez wprowadzenie tzw. ulgi na robotyzację, pozwalającej na zmniejszenie obciążeń podatkowych w wyniku zakupu fabrycznie nowych robotów przemysłowych oraz oprogramowania i rzeczy niezbędnych do obsługi tych robotów, modernizację w zakresie ulgi na badania i rozwój oraz ulgi na innowacyjnych pracowników.
Zapowiedziano także zmiany mające na celu ograniczenie "szarej strefy" poprzez przypisanie pracodawcy przychodu w związku z nielegalnym zatrudnianiem pracownika lub niewykazaniem w prawidłowej wysokości przychodów ze stosunku pracy.
Przewidziano także uproszczenie i doprecyzowanie istniejących regulacji w zakresie ryczałtu od dochodów spółek, jak również rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do wyboru opodatkowania ryczałtem.
Rozwiązania takie przewiduje ostatnia wersja projektu, przedstawiona na stronach Rządowego Procesu Legislacyjnego, jednak według nieoficjalnych zapowiedzi, w wyniku konsultacji część propozycji może zostać zmieniona.
Rząd rozpatrzy projekt wsparcia dla samorządów w związku z Polskim Ładem
Tematem zaplanowanego na środę posiedzenia rządu będzie także projekt zmian w przepisach, które mają wesprzeć samorządy w związku z uszczupleniem ich dochodów w związku ze zmianami podatkowymi przewidzianymi w Polskim Ładzie przedłożony przez Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej.
Według pierwotnych zapowiedzi, zaproponowane w projekcie rozwiązania z jednej strony wprost realizują postanowienia tego programu, wprowadzając m.in. nową subwencję rozwojową (inwestycyjną) dla samorządów, z drugiej zaś, zapewniają dostosowanie systemu finansów samorządu terytorialnego do wyzwań, przed jakimi stają samorządy w konsekwencji wdrożenia działań Polskiego Ładu, zwłaszcza w systemie podatkowym.
Chodzi m.in. o zwiększenie stabilności i przewidywalności dochodów samorządowych, tak by były one mniej narażone na wahania koniunktury gospodarczej oraz skutki wprowadzanych zmian prawnych, wyeliminowaniu dysfunkcji systemu dochodów samorządowych, które uległy znacznemu nasileniu w okresie dekoniunktury wywołanej epidemią Covid-19 i mogą się pogłębić po wprowadzeniu zmian podatkowych zawartych w Polskim Ładzie.
Według autorów, celem zmian jest także wzmocnienie potencjału inwestycyjnego jednostek samorządu terytorialnego i zapewnienie samorządom województw dochodów niezbędne do realizacji zadań publicznych.
Jak podano, w projekcie założono ujednolicenie sposobu ustalania i przekazywania dochodów JST z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Ustalana globalna kwota dochodów samorządu terytorialnego z PIT i CIT bazowałaby na planowanych na dany rok budżetowy wpływach z tych podatków ustalonych przed rozpoczęciem roku budżetowego. (PAP)
Autorka: Małgorzata Werner-Woś
(PAP)
mmi/