„We wszystkich praktycznie aspektach rozwoju transportu mamy określoną strategię i zabezpieczone środki finansowe. Rząd konsekwentnie te strategie realizuje. Mamy świadomość wyzwań przyszłości, dlatego przygotowujemy się na rozwiązywanie problemów, które one niosą” - przekonywał minister.
Adamczyk podkreślił, że odpowiedzią na wyzwania rozwoju czystego transportu jest spójna sieć transportowa, w tym szczególnie sieć dróg szybkiego ruchu oraz sieć kolejowa.
Według niego sposobów na ograniczenie emisyjności transportu należy szukać także w sferze legislacyjnej. Adamczyk przypomniał, że polski rząd zdefiniował politykę transportową w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.
„Tu jesteśmy absolutnie konsekwentni. W I połowie sierpnia przedstawiliśmy projekt Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 roku. Przypomnę, że mamy w nim zabezpieczone 292 mld zł. Rząd jest zdeterminowany, aby te środki zamienić w bezpieczne, przewidywalne i w konsekwencji o wiele mniej emisyjne szlaki samochodowe” - podkreślił Adamczyk.
Minister dodał również, że w ramach Krajowego Programu Kolejowego rząd planuje przebudowywać i modernizować polską kolej. Wskazał też na politykę taborową, w ramach której do 2023 r. zostanie przeznaczone 7 mld zł na tabor kolejowy dla przewoźnika narodowego PKP Intercity i kolejne 14 mld do 2030 r. na wsparcie samorządów w zakupie nowego taboru do przewozów regionalnych. „Dzięki temu zmniejszy nam się udział transportu samochodowego w przewozie osób” - mówił szef resortu infrastruktury.
Zdaniem prezesa Budimeksu Artura Popki strategia polskiego rządu w obszarze transportu jest bardzo przemyślana. „Początkowo jako Polska skupiliśmy się na budowie dróg szybkiego ruchu i autostrad. Jak widzimy, do 2030 r. wszystkie te drogi będą wykonane” - wskazał Popko.
Szef Budimeksu podkreślił przy tym, że realizowane inwestycje drogowe są obecnie zgodne z wymogami środowiskowymi. „Robimy wszystko, aby jak najwięcej elementów z recyklingu materiałów pochodzących z budowy było ponownie wykorzystywanych na nowych inwestycjach - to wpływa na ochronę środowiska. Prace budowlane przy trasach szybkiego ruchu w zakresie ziemnym są bilansowane w 100 proc. Praktycznie nic nie wyjeżdża poza teren budowy. W ten sposób staramy się w jak najmniejszym stopniu wpływać na przyrodę” - zapewniał Popko.
Jego zdaniem drugim ważnym elementem strategii na rzecz czystego transportu jest przeniesienie ruchu samochodów ciężarowych na transport niskoemisyjny, czyli na kolej. Jak zauważył, już dziś trwa modernizacja wielu linii kolejowych, dzięki którym w perspektywie kilku lat ruch tranzytowy między Ukrainą, Rosją i Niemcami przeniesie się na tory, co doprowadzi do ograniczenia emisji CO2.
Trzecim kluczowym obszarem są, zdaniem prezesa Budimeksu, drogi wodne. Popko wymienił tu m.in. przebudowę portów w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie. „To potężne inwestycje, które umożliwią zwiększenie przeładunków kolejowych. To z kolei podwoi ilość transportu, która będzie przeładowywana, a nie wożona kontenerami i ciężarówkami” - zaznaczył.
W jubileuszowym XXX Forum Ekonomicznym w Karpaczu uczestniczyło ok. 3 tys. osób, w tym przedstawiciele polskiego rządu i goście z zagranicy. Forum jest największą w Europie Środkowo-Wschodniej platformą spotkań, gdzie nie tylko dyskutuje się o bezpieczeństwie, perspektywach rozwoju gospodarczego, współczesnych wyzwaniach i przezwyciężaniu kryzysów, ale także przedstawia konkretne rozwiązania.
Źródło informacji: PAP MediaRoom