O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Polacy kupują coraz mniej żywności. Powód? Rosnące ceny

Większość konsumentów w związku z galopująca inflacją zaczyna ograniczać wydatki na wiele podstawowych kategorii produktów. To wyzwanie nie tylko dla sklepów, ale także dla producentów – donosi wtorkowa "Rzeczpospolita”.

Fot. PAP/Marcin Bednarski
Fot. PAP/Marcin Bednarski

Dziennik podkreśla, że "najwyższa od dwóch dekad inflacja oznacza dla wielu konsumentów, iż zwłaszcza na żywność – wciąż główną pozycję w statystycznym domowym budżecie – wydawać trzeba coraz więcej". W efekcie wiele osób zmuszonych jest do zmian w koszykach zakupowych, co pokazuje badanie aplikacji Moja Gazetka specjalnie dla „Rzeczpospolitej”. Badanie przeprowadzono na grupie ponad 1 tys. osób.

"Niemal 70 proc. mniej niż rok temu wydajemy na napoje, 52,7 proc. na owoce i warzywa sezonowe, które w tym roku były w dużej części znacznie droższe w efekcie kapryśnej pogody, ale i kosztów pracy czy transportu" - informuje gazeta. "Inne kategorie, na których oszczędza przynajmniej co trzeci badany, to masło, mięso czy owoce oraz warzywa całoroczne" - dodaje. Zaznacza przy tym, że "galopująca inflacja powoduje spadek wartości gotówki, a tym samym – wzrost cen produktów".

"Aż trzy na cztery badane osoby rezygnują z zakupu produktów, które dawniej kupowały częściej" – mówi "Rz" Tomasz Machniak, współzałożyciel aplikacji Moja Gazetka, którą pobrało 2 mln osób. Miesięcznie oferty przegląda 500 tys. osób.

"Najczęściej pojawiającym się rozwiązaniem problemu rosnących cen było dokładniejsze niż dawniej planowanie zakupów – wskazało je 57,3 proc. respondentów i respondentek" – dodaje. Natomiast 52,4 proc. musi rezygnować z zakupu niektórych produktów, a ponad 46 proc. po prostu kupuje mniej.

"Rz" zwraca uwagę, że takie nastawienie oraz strategie zakupowe oznaczają wyzwanie dla sklepów. "Polacy lubią promocje, szacunkowo ok. jednej trzeciej sprzedaży odbywa się w ramach różnego typu akcji" - pisze "Rz". Jak dodaje, obecna sytuacja sprawia, że sieci – by nie stracić klientów – muszą ich zatrzymać choćby atrakcyjnymi cenami.(PAP)

mmi/

Zobacz także

  • Szopka w Neapolu Fot. PAP/EPA/CIRO FUSCO
    Szopka w Neapolu Fot. PAP/EPA/CIRO FUSCO

    Włosi migrują na święta. Ceny biletów lotniczych w kraju rekordowe

  • Analitycy: przed świętami na stacjach powinniśmy zobaczyć kontynuację przeceny napędzanej sytuacją na rynku hurtowym. Fot. Adobe Stock/AlexanderNovikov
    Analitycy: przed świętami na stacjach powinniśmy zobaczyć kontynuację przeceny napędzanej sytuacją na rynku hurtowym. Fot. Adobe Stock/AlexanderNovikov

    Ceny na stacjach przed świętami. Ile zapłacimy za paliwo?

  • Prezes URE: średnia cena w taryfach na energię elektryczną od 1 stycznia 495 zł za MWh. Fot. Adobe Stock/Marcin Łazarczyk
    Prezes URE: średnia cena w taryfach na energię elektryczną od 1 stycznia 495 zł za MWh. Fot. Adobe Stock/Marcin Łazarczyk

    Ceny prądu w 2026 roku. Jest decyzja URE

  • Sala plenarna PE w Strasburgu Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHE KARABA
    Sala plenarna PE w Strasburgu Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHE KARABA

    PE przyjął klauzulę ochronną do umowy z Mercosurem

Serwisy ogólnodostępne PAP