Michaelangelo Merisi da Caravaggio urodził się w Neapolu w 1571 roku. Pochodził z arystokratycznej rodziny, która utrzymywała bliskie stosunki z wybitnymi, włoskimi rodami jak m.in. Sforzowie czy Colonnowie. W latach 1584-1588 odbył praktykę malarską u Simona Peterzana, który kształcił się u samego Tycjana. Peterzan przekazał uczniowi podstawową wiedzę i zachęcił do zapoznania się z twórczością renesansowych mistrzów. Dobrze wykształcony Caravaggio wyruszył do Rzymu, gdzie rozpoczął pracę nad pierwszymi zleceniami. (Autorka: Klaudia Grzywacz)
Jak wielu innych twórców mistrz z Neapolu zaczynał od rysowania martwych natur, następnie skupił się na portretach. Pierwsze znane dzieła to „Chłopiec z koszem owoców” i „Chory Bachus”, które uznawane są za autoportrety.
Obraz "David z głową Goliata" autorstwa Caravaggia. Fot. PAP/EPA/CHRISTIAN BRUNA
Jak wielu innych twórców mistrz z Neapolu zaczynał od rysowania martwych natur, następnie skupił się na portretach. Pierwsze znane dzieła to „Chłopiec z koszem owoców” i „Chory Bachus”, które uznawane są za autoportrety.
Taka teoria dotyczy wielu obrazów artysty. Do najbardziej imponujących zalicza się stworzony tuż przed śmiercią obraz „Dawid z głową Goliata”. Według ekspertów obie postacie to autoportrety ukazujące artystę za młodu jako Dawida i w dojrzałym wieku, jako Goliata.
Obraz "Powołanie świętych Piotra i Andrzeja" autorstwa Caravaggia. Fot. PAP/EPA/CLAUDIO PERI
Taka teoria dotyczy wielu obrazów artysty. Do najbardziej imponujących zalicza się stworzony tuż przed śmiercią obraz „Dawid z głową Goliata”. Według ekspertów obie postacie to autoportrety ukazujące artystę za młodu jako Dawida i w dojrzałym wieku, jako Goliata.
Jednak twórczość Caravaggia nie ogranicza się do portretów. Specjalizował się w malarstwie wielkoformatowym, jego dzieła często zdobiły ściany kościołów.
Obraz "Judyta obcinająca głowę Holofernesowi" autorstwa Caravaggia. Fot. PAP/EPA/YOAN VALAT
Jednak twórczość Caravaggia nie ogranicza się do portretów. Specjalizował się w malarstwie wielkoformatowym, jego dzieła często zdobiły ściany kościołów.
Styl artysty odbiegał od norm renesansowych. Odchodził od statycznych figur oraz jasnych barw, korzystał z intensywnych, ciemnych kolorów. Odważnie stosował światłocień, co nadawało scenom biblijnym wyrazu i dotąd nieosiągalnej dynamiki.
Obraz "Jan Chrzciciel" autorstwa Caravaggia". Fot. PAP/EPA/OLIVER BERG
Styl artysty odbiegał od norm renesansowych. Odchodził od statycznych figur oraz jasnych barw, korzystał z intensywnych, ciemnych kolorów. Odważnie stosował światłocień, co nadawało scenom biblijnym wyrazu i dotąd nieosiągalnej dynamiki.
Caravaggio jeszcze za życia cieszył się uznaniem i zawsze miał zlecenia oraz opiekę mecenasów. Talent i pracowitość szły w parze z kontrowersyjnym trybem życia. Pomimo dobrego pochodzenia, malarzowi daleko było do dworskich manier. Słynął z awanturniczych zachowań, uchodził za osobę niebezpieczną dla otoczenia.
Obraz "Muzykanci" autorstwa Caravaggia. Fot. PAP/EPA/PHILIPP GUELLAND
Caravaggio jeszcze za życia cieszył się uznaniem i zawsze miał zlecenia oraz opiekę mecenasów. Talent i pracowitość szły w parze z kontrowersyjnym trybem życia. Pomimo dobrego pochodzenia, malarzowi daleko było do dworskich manier. Słynął z awanturniczych zachowań, uchodził za osobę niebezpieczną dla otoczenia.
Przełomowym wydarzeniem była jedna z licznych bójek w 1606 roku, trakcie której artysta zamordował swojego oponenta. Perspektywa więzienia lub utraty życia z początku nie odbiła się na jego zachowaniu. Podróżował po największych włoskich miastach, czemu towarzyszyły liczne konflikty. W 1610 roku pojawiły się informacje o jego śmierci.
Obraz "Bachus" autorstwa Caravaggia. Fot. PAP/EPA/MAURIZIO DEGL INNOCENTI
Przełomowym wydarzeniem była jedna z licznych bójek w 1606 roku, trakcie której artysta zamordował swojego oponenta. Perspektywa więzienia lub utraty życia z początku nie odbiła się na jego zachowaniu. Podróżował po największych włoskich miastach, czemu towarzyszyły liczne konflikty. W 1610 roku pojawiły się informacje o jego śmierci.
Okoliczności, w jakich zginął malarz do dziś pozostają niejasne. Pierwsza hipoteza zakładała zemstę ze strony licznych wrogów, jednak nikt nie był w stanie wskazać konkretnych nazwisk lub powiązań. Pojawiły się też spekulacje jakoby artysta zmarł w wyniku zatrucia często występującym w składzie farb ołowiem.
Obraz "Salome z głową Jana Chrzciciela" autorstwa Caravaggia. Fot. PAP/EPA/ANGELO CARCONI
Okoliczności, w jakich zginął malarz do dziś pozostają niejasne. Pierwsza hipoteza zakładała zemstę ze strony licznych wrogów, jednak nikt nie był w stanie wskazać konkretnych nazwisk lub powiązań. Pojawiły się też spekulacje jakoby artysta zmarł w wyniku zatrucia często występującym w składzie farb ołowiem.
Inne teorie zakładały śmierć będącą następstwem jednej z licznych chorób, jakie dziesiątkowały populacje w baroku. Przez wiele lat zwłoki artysty nie zostały odnalezione, przez co wyniki dochodzeń sprowadzały się do spekulacji.
Obraz "Chłopiec ugryziony przez jaszczurkę" autorstwa Caravaggia. Fot. PAP/EPA/WILL OLIVER
Inne teorie zakładały śmierć będącą następstwem jednej z licznych chorób, jakie dziesiątkowały populacje w baroku. Przez wiele lat zwłoki artysty nie zostały odnalezione, przez co wyniki dochodzeń sprowadzały się do spekulacji.
Dopiero w 2010 roku w kościele we włoskim Porto Ercole badacze znaleźli ciało, które w ich mniemaniu należy do barokowego malarza. Szczątki poddano licznym badaniom DNA i testom węglowym. Jednak na tym etapie stwierdzenie jaki los spotkał artystę wciąż jest niemożliwe.
Autorka: Klaudia Grzywacz
Obraz "Wieczerza w Emaus" autorstwa Caravaggia. Fot. PAP/ EPA/JEROME FAVRE
Dopiero w 2010 roku w kościele we włoskim Porto Ercole badacze znaleźli ciało, które w ich mniemaniu należy do barokowego malarza. Szczątki poddano licznym badaniom DNA i testom węglowym. Jednak na tym etapie stwierdzenie jaki los spotkał artystę wciąż jest niemożliwe.
Autorka: Klaudia Grzywacz