O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

36 lat temu wyprodukowano ostatni motocykl WSK. W ostatnim czasie te kultowe maszyny przeżywają renesans

Motocykle WSK powstawały w WSK Świdnik (obecnie PZL-Świdnik). Pierwszy zjechał z taśmy produkcyjnej w 1954 roku. Od tej chwili, aż do zakończenia montażu, w 1985 roku, na polskie drogi wyjechało 2 008 347 egzemplarzy.

WSK M21W2 Dudek - chooper i WSK w wydaniu krosowym. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
WSK M21W2 Dudek - chooper i WSK w wydaniu krosowym. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

Motocykl powstał w wielu wersjach, doczekał się muzycznych hitów chwalących jego zalety. Wystarczy tu wymienić utwór "W jak wiosna", śpiewany przez słynną Danutę Rinn, ale przebojowych opowieści o wueskach było więcej. Motocykl trafił do kolorowych czasopism, broszur i na plany zdjęciowe. W latach 1973-74 na maszynie WSK 125 typ M06-B3, Marek Michel objechał świat.

Ostatni motocykl WSK zjechał z taśmy 31 października 1985 roku. Po zakończeniu produkcji, motocykle WSK powoli popadały w zapomnienie, ale nie na długo. W ostatnich latach przeżywają renesans. Kolekcjonerzy i miłośnicy marki odnajdują wueski, odnawiają i chętnie je prezentują.

Kultowe maszyny doczekały się swojego miejsca w miejskim muzeum w Świdniku. Na niezwykłej wystawie, obok tych najpopularniejszych modeli, można znaleźć również prototypy, które nigdy nie weszły do seryjnej produkcji. (PAP)

Galeria (14)

  • Wueska 50 - prototyp skutera motorynki nigdy nie produkowany seryjnie. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
    1/14

    Wueska 50 - prototyp skutera motorynki nigdy nie produkowany seryjnie. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

  • Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
    2/14

    Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

  • WSK m06 - pierwszy egzemplarz wyprodukowany w WSK. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
    3/14

    WSK m06 - pierwszy egzemplarz wyprodukowany w WSK. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

  • WSK M06B3 - motocykl, którm Marek Michel w 1973 objechał świat. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
    4/14

    WSK M06B3 - motocykl, którm Marek Michel w 1973 objechał świat. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

  • Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
    5/14

    Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

  • Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
    6/14

    Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

  • Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
    7/14

    Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

  • Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
    8/14

    Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

  • Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku. Fot. PAP/Jan Huzar
    9/14

    Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku. Fot. PAP/Jan Huzar

  • Wytwórnia Sprzetu Komunikacyjnego w Świdniku. Fot. PAP/Zbigniew Jaśkiewicz
    10/14

    Wytwórnia Sprzetu Komunikacyjnego w Świdniku. Fot. PAP/Zbigniew Jaśkiewicz

  • Motocykle WSK M06 B3 Bąk, WSK M21W2 Dudek, WSK M06 B3 Lelek, WSK M06 B3 Gil, WSK M21W2 Kobuz produkowane przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik (WSK PZL-Świdnik. Fot. PAP/Jan Hausbrandt
    11/14

    Motocykle WSK M06 B3 Bąk, WSK M21W2 Dudek, WSK M06 B3 Lelek, WSK M06 B3 Gil, WSK M21W2 Kobuz produkowane przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik (WSK PZL-Świdnik. Fot. PAP/Jan Hausbrandt

  • Motocykl WSK M06 B3 Bąk. Fot. PAP/Jan Hausbrandt
    12/14

    Motocykl WSK M06 B3 Bąk. Fot. PAP/Jan Hausbrandt

  • Motocykle WSK M06 B3 Bąk, WSK M21W2 Dudek, WSK M06 B3 Lelek, WSK M06 B3 Gil, WSK M21W2 Kobuz produkowane przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik (WSK PZL-Świdnik). Fot. PAP/Jan Hausbrandt
    13/14

    Motocykle WSK M06 B3 Bąk, WSK M21W2 Dudek, WSK M06 B3 Lelek, WSK M06 B3 Gil, WSK M21W2 Kobuz produkowane przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik (WSK PZL-Świdnik). Fot. PAP/Jan Hausbrandt

  • Wytwórnia Sprzetu Komunikacyjnego w Świdniku. Fot. PAP/Zbigniew Jaśkiewicz
    14/14

    Wytwórnia Sprzetu Komunikacyjnego w Świdniku. Fot. PAP/Zbigniew Jaśkiewicz

Serwisy ogólnodostępne PAP