Jak zauważono w komunikacie IGHP, hotelarze oceniają okres Świąt Wielkanocnych jako udany, równie optymistycznie zapowiada się majówka.
Zaznaczono, że wyniki badań prognozy na nadchodzącą majówkę są o kilkanaście pp. lepsze niż w analogicznym okresie rok temu. Według Izby wskazuje to na powolną, ale poprawę w wydłużaniu okienka rezerwacyjnego.
W publikacji poinformowano, że dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 30 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupę 19 proc. obiektów, które nie sprzedają oferty specjalnej w tym okresie. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 32 proc. Hotele biznesowe, podobnie jak w czasie Świąt, wypadają wyraźnie gorzej niż wypoczynkowe. 45 proc. nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. notuje 38 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych tylko 4 proc. nie sprzedaje oferty, a 15 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc.
Ponad połowa obiektów (54 proc.) jest już zapełniona w ponad 50 proc., w tym z frekwencją powyżej 70 proc. jest 23 proc. hoteli - zauważono.
Zgodnie z informacją IGHP wyniki marca były na poziomie poprzedniego miesiąca i nadal (podobnie jak w styczniu i lutym) słabsze od uzyskanych w marcu ubiegłego roku. Hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 16 proc. (2 pp. mniej niż w lutym), a obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 46 proc. (tyle samo co w lutym), w tym 17 proc. obiektów powyżej 70 proc. (3 pp. lepiej niż miesiąc temu).
Wskazano, że nastąpiła jednak zmiana w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. Te pierwsze utrzymały lub poprawiły obłożenie w stosunku do poprzedniego miesiąca. Natomiast obiekty wypoczynkowe straciły w efekcie braku gości korzystających z ferii zimowych przez cały luty. Wśród hoteli biznesowych blisko połowa (49 proc.) uzyskała obłożenie powyżej 50 proc., w tym 17 proc. powyżej 70 proc. To wyniki lepsze niż w lutym o 7 pp. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 15 proc. hoteli. Natomiast wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było wyraźnie niższe niż miesiąc temu: tylko 35 proc. przekroczyło frekwencję 50 proc. (spadek o 13 pp. do poprzedniego miesiąca), w tym 19 proc. z obłożeniem powyżej 70 proc. Frekwencję poniżej 30 proc. zanotowało 15 proc. hoteli.
Zwrócono uwagę, że wskaźniki obłożenia były niższe od uzyskanych rok temu, dla ponad połowy hoteli (54 proc.) frekwencja pogorszyła się, w tym 28 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 10 pp. 36 proc. obiektów poprawiło obłożenie, z najliczniejszą grupą 26 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 10 pp. 11 proc. obiektów uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w marcu 2023 roku.
Dane różniły się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, na korzyść tych drugich, a więc odwrotnie, niż to miało miejsce w lutym. Dla 60 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do marca ubiegłego roku, w tym 30 proc. obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 10 pp. a 28 proc. w przedziale 11-20 pp. 32 proc. hoteli poprawiło obłożenie, w tym 30 proc. stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 46 proc. wskaźnik obłożenia pogorszył się, w tym były dwie równoliczne grupy po 23 proc. obiektów, które zanotowały obniżenie frekwencji odpowiednio do 10 pp. oraz w przedziale 11-20 pp. 39 proc. obiektów poprawiła obłożenie, z najliczniejszą grupą 23 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 10 pp.
W ankiecie przeprowadzonej w dniach 3-8 kwietnia 2024 roku wzięło udział 121 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 72 proc. położonych jest w miastach. 38 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (83 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 60 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 94 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 39 proc., 22 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to również 39 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (91 proc.).
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego to największa organizacja samorządu gospodarczego w branży hotelarskiej. Jest rzecznikiem środowiska biznesu hotelarskiego i gastronomicznego w kontaktach z administracją państwową oraz w Unii Europejskiej. (PAP)
kgr/