Nowa zajezdnia na warszawskim Annopolu już prawie gotowa [NASZE WIDEO]

2024-06-05 16:34 aktualizacja: 2024-06-05, 18:41
Budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu w Warszawie, fot. PAP/Rafał Guz
Budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu w Warszawie, fot. PAP/Rafał Guz
Nowa zajezdnia tramwajowa na Annopolu jest już praktycznie gotowa. Jednak tramwajarze przeprowadzą się do niej pod koniec lata, by we wrześniu wyjechały stąd pierwsze tramwaje.

"Będzie to jeden z największych takich obiektów w Europie. Prace postępują i zajezdna jest już prawie gotowa. Jest supernowoczesna, bardzo zielona i ekologiczna. To pierwsza od 60 lat nowa zajezdnia w Warszawie" – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Podkreślił, że nie byłoby tej zajezdni bez finansowania europejskiego.

"Koszt to 700 mln zł, z czego 80 proc. z funduszy unijnych. Pokazuje to, jak potrzebne są pieniądze z Unii Europejskiej do tego, żeby Warszawa i Polska mogły się rozwijać. Trudno wskazać dużą inwestycję dla Warszawy, w której by tego finansowania z Unii nie było" – zaznaczył.

Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski podkreślił, że na terenie zajezdni jest 15 kilometrów torów, co stanowi 5 proc. torów, które w ogóle są w Warszawie.

"Będziemy obsługiwać około 25 proc. kursów. Codziennie kilkaset tramwajów będzie wyjeżdżało i wracało do zajezdni, gdzie będą poddawane codziennej obsłudze" – powiedział.

Zajezdnia zajmuje 14 hektarów. Na tym terenie jest hala postojowa z 19 torami. Jest w niej miejsce ponad 150 tramwajów.

"Zainstalowany jest tam system detekcji tramwajów. Każde miejsce postoju składu jest oznaczone. Tramwaje będą tak ustawiane, żeby wyjechać na konkretną linię" – powiedział zastępca dyrektora zakładu realizacji przewozów Annopol Szymon Falkowski. Powierzchnia hali postojowej to dwa hektary.

Na terenie zajezdni jest też hala remontowa, gdzie wykonywane są większe naprawy i hala warsztatowa, gdzie wykonywane będą codzienne przeglądy techniczne.

"Mamy też najbardziej nowoczesny w Polsce tor prób, gdzie będziemy wykonywać wszystkie próby w warunkach laboratoryjnych, takich, jak określa polskie prawo, np. czy tramwaj ma sprawne systemy. Tor prób jest wyizolowany, przykryty i osłonięty od wiatru, deszczu i śniegu" – zaznaczył prezes TW.

Jest też lakiernia, budynek biurowy i techniczny oraz budynek pogotowia technicznego czy podstacja elektryczna do zasilania trakcji.

Dyrektor zakładu Annopol Michał Wolski zaznaczył, że docelowo w zajezdni będzie pracowało ponad 420 osób.

"W tej grupie ponad 270 osób to motorniczowie. Pozostała część to pracownicy zaplecza technicznego i pracownicy administracyjni. Proces rekrutacji został uruchomiony na początku ubiegłego roku. Około 20 proc. pracowników to będą pracownicy zatrudnieni w ramach rekrutacji wewnętrznej" – dodał.

Zajezdnia była potrzebna, bo sieć tramwajowa jest cały czas rozbudowywana. Będzie pierwszą tak przyjazną środowisku zajezdnią w Polsce. Zamontowane zostaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Woda opadowa będzie magazynowana w zbiornikach i wykorzystywana do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Budynki i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, a torowiska będą zielone, nasadzone zostaną drzewa, krzewy i rozchodnik. Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie 20 proc. terenu zajezdni.

Do nowej zajezdni trafią tramwaje ze wszystkich warszawskich zajezdni. "Będą to jednokierunkowe hyundaie, a także swingi, jazzy i konstale 105" – powiedział Dutkiewicz.

Zajezdnia na Annopolu jest wyposażona w system informatyczny. Pozwoli on na automatyzację wielu czynności wykonywanych dotąd ręcznie przez pracowników. Zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na jaki ma wjechać.

Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie automatyczne, bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona zostaną także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów przekazujących dane do centralnego systemu.

Budowa zajezdni Annopol kosztowała 532,6 mln zł. Będzie ona piątą w Warszawie. Czwartą, Żoliborz, zbudowano w latach 60.

 

Autorka: Marta Stańczyk

sma/