Nowe przepisy dotyczące monitorów oraz krzeseł w miejscu pracy. Pracodawcy mają sześć miesięcy na ich wdrożenie

2023-11-17 11:56 aktualizacja: 2023-11-17, 14:18
Zmianie ulega definicja stanowiska pracy. Fot. freepik.com (zdjęcie ilustracyjne)
Zmianie ulega definicja stanowiska pracy. Fot. freepik.com (zdjęcie ilustracyjne)
Wchodzące od 17 listopada br. zmiany regulują przepisy dot. monitorów ekranowych, krzeseł oraz obowiązku zapewnienia okularów lub szkieł kontaktowych korygujących – zauważyła radca prawny Dominika Domiańska-Drzazga. Zaznaczyła, że pracodawcy mają sześć miesięcy na dostosowanie się do przepisów.

Od 17 listopada br. wchodzą w życie nowe przepisy dot. bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe – przekazała Dominika Domiańska-Drzazga radca prawny z Trenkwalder Polska.

Ważne zmiany dla pracowników i pracodawców

Wyjaśniła, że rozporządzenie ministra rodziny i polityki społecznej z dnia 18 października br., wprowadza istotne zmiany dla pracowników oraz pracodawców w zakresie przestrzegania przepisów BHP. Najistotniejsze zmiany odnoszą się do przepisów dot. monitorów ekranowych, krzeseł oraz obowiązku zapewnienia okularów lub szkieł kontaktowych korygujących – przekazała ekspertka.

Zgodnie z rozporządzeniem zmianie ulega definicja stanowiska pracy. Od teraz będzie definiowane jako "przestrzeń pracy z wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika, krzesłem i stołem, a także opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty i podnóżkiem".

Domiańska-Drzazga podkreśliła, że to pracodawca decyduje, jaki sprzęt zostanie zakupiony na stanowisko pracy. Jeżeli pracodawca przydzieli pracownikowi podstawkę lub monitor, nie jest zobowiązany do uwzględniania wniosków pracownika o przydzielenie innego sprzętu niż ten otrzymany. Inaczej natomiast jest w przypadku podnóżka i uchwytu na dokumenty, gdy przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów.

"W tych przypadkach pracodawca będzie musiał na życzenie pracownika wyposażyć go w podnóżek oraz w uchwyt na dokumenty posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika" – przekazała ekspertka.

Nowe wymagania obejmują także stanowiska pracy zdalnej

Ekspertka poinformowała, że w przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu oraz w dodatkową klawiaturę i mysz. Nowe wymagania zawarte w rozporządzeniu obejmują również stanowiska pracy zdalnej.

"W przypadku, gdy zgodnie z poczynionymi przez strony umowy o pracę ustaleniami pracownik korzysta lub będzie korzystać przy wykonywaniu pracy zdalnej z własnego monitora, to zgodnie z przepisami kodeksu pracy, należy uwzględnić taki fakt w ramach wypłaty ekwiwalentu lub ryczałtu z tytułu wykonywania pracy zdalnej" – zauważyła Domiańska-Drzazga.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem krzesła użytkowane przez pracowników muszą posiadać regulowane podłokietniki. Pracodawca jest także zobowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym przy stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną. Jej efektem może być zalecenie lekarskie w zakresie korekcji narządu wzroku. Dotychczasowe przepisy bezpośrednio wskazywały na obowiązek zakupienia jedynie okularów korekcyjnych, natomiast nowe rozporządzenie dodaje opcję w zakresie korekcji wzroku przez korzystanie ze szkieł kontaktowych – wyjaśniła ekspertka.

Dodała, że w treści rozporządzenia nie określono wysokości kwoty dofinansowania na zakup okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok.

W przypadku stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, utworzonych przed 17 listopada br., pracodawcy mają cześć miesięcy na dostosowanie się do zmian przepisów. "Należy jednak pamiętać, że w przypadku stanowisk pracy utworzonych po 17 listopada 2023 r., pracodawcy nie otrzymają żadnego terminu przejściowego na dostosowanie się do nowych wymogów prawnych" – podkreśliła Domiańska-Drzazga. (PAP)

mmi/