"NYT": Izrael wykorzystywał fałszywe konta w mediach społecznościowych do lobbingu w USA

2024-06-05 17:29 aktualizacja: 2024-06-05, 18:51
Izraelski premier Benjamin Netanjahu Fot. GIL COHEN-MAGEN/POOL/PAP/DPA
Izraelski premier Benjamin Netanjahu Fot. GIL COHEN-MAGEN/POOL/PAP/DPA
Izraelski resort ds. diaspory opłacił w 2023 roku kampanię w mediach społecznościowych wykorzystującą fałszywe konta do lobbingu w USA, by wpłynąć na kongresmenów i opinię publiczną - podał w środę "New York Times", powołując się na pracowników ministerstwa i dokumenty.

Kampania miała na celu przekonanie amerykańskich ustawodawców jak i opinii publicznej do słuszności wojny Izraela z Hamasem w Strefie Gazy, która wybuchła po ataku tej palestyńskiej organizacji terrorystycznej na południe Izraela; zginęło wtedy co najmniej 1,2 tys. osób, a ponad 240 zostało porwanych.

Na ten cel ministerstwo ds. diaspory, zajmujące się pogłębianiem kontaktów Żydów żyjących za granicą z Izraelem, przeznaczyło 2 mln dolarów.

Operacja lobbingowa prowadzona była przy użyciu fałszywych kont w mediach społecznościowych oraz trzech stron internetowych w języku angielskim. Kampania miała na celu przekonanie Amerykanów do działań Izraela w Strefie Gazy - poinformował "NYT", który uzyskał informacje od czterech zarówno byłych jak i obecnych pracowników wspomnianego resortu.

Kampania, prowadzona przez firmę marketingową Stoic z siedzibą w Tel Awiwie, nadal jest aktywna na platformie X, podczas gdy firma Meta wykryła ten proceder wcześniej i zablokowała go w swoich serwisach.

Setki fałszywych kont

W najbardziej intensywnej fazie kampanii firma Stoic operowała setkami fałszywych kont, za pomocą których tworzyła fałszywe komentarze m.in. w serwisie X, na Facebooku oraz Instagramie. Początek operacji lobbingowej amerykańska gazeta datuje na październik ubiegłego roku.

Izraelskie działania w sieci adresowane były przede wszystkim do przywódcy demokratycznej mniejszości w Kongresie Hakeemie Jeffriesie oraz do senatora Raphaela Warnocka, którym podsyłano posty nawołujące do dalszego wspierania militarnego Izraela. Przy tworzeniu fałszywych treści używano ChatGPT - narzędzia wykorzystującego sztuczną inteligencję.

"NYT" zaznacza, że jest to pierwszy udokumentowany przypadek, kiedy izraelski rząd organizuje kampanię, która ma wpłynąć na amerykański rząd.

"Rola Izraela w tym jest nieostrożna i prawdopodobnie bezskuteczna" - powiedziała dyrektorka izraelskiej organizacji FakeReporter Achija Schatz, która już w marcu, jako pierwsza, zauważyła ten proceder. Schatz oceniła, że działanie Izraela, który "prowadzi operację ingerującą w amerykańską politykę, jest wyjątkowo nieodpowiedzialne".

W ostatnim tygodniu maja Meta i OpenAI (twórca ChatGPT) opublikowały raporty dotyczące działalności proizraelskiej, które zostały przypisane firmie Stoic. Koncern ten nie odpowiedział na prośbę "NYT" o komentarz.

Według raportu Mety firma ta usunęła na Facebooku 510 kont, 11 stron i jedną grupę, a na Instagramie 32 konta. Z kolei OpenAI powiadomił, że Stoic wykorzystywała ich narzędzie do tworzenia fałszywych wiadomości i sylwetek.

Izraelskie ministerstwo ds. diaspory odrzuciło te oskarżenia i oświadczyło, że nie ma nic wspólnego z firmą Stoic.(PAP)

mar/