Od czwartku kierowcy mogą ominąć podszczecińskie miejscowości - Przecław i Warzymice - nowym przebiegiem drogi krajowej nr 13. Oddana do użytku dwujezdniowa obwodnica o długości 4,2 km rozpoczyna się od ronda Hakena w Szczecinie, a kończy na włączeniu w obecną DK13 na południe od Przecławia.
"Ten ruch tranzytowy wlewający się od strony zachodniej do Szczecina powodował, że było to wielkie utrudnienie dla mieszkańców. Ta droga całkowicie ominiemy Przecław i Warzymice" – powiedział w czwartek podczas konferencji prasowej dyr. szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner.
W ramach inwestycji powstały też dwa wiadukty drogowe nad obwodnicą. Znajdują się one na węźle drogowym Przecław oraz w ciągu drogi lokalnej Kurów - Przecław. Na południowym końcu obwodnicy powstało rondo na połączeniu z dotychczasowym przebiegiem DK13. Trasą można poruszać się z prędkością 100 km/h. Na obwodnicy jest zakaz ruchu rowerów i pieszych.
"Jest to obwodnica Warzymic i Przecławia, ale jest ona niezwykle ważna dla wszystkich mieszkańców Szczecina. Jeżeli Szczecin i ta część województwa ma się rozwijać, to Szczecin musi być aglomeracją, musi otwierać się na gminy, miejscowości, powiaty ościenne" – powiedział w czwartek wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.
Umowę na realizację inwestycji podpisano w marcu 2021 roku. Pierwotnie obwodnica miała zostać oddana do ruchu pod koniec marca 2024 r.
Drugi etap obwodnicy Przecławia i Warzymic o długości 2,3 km będzie w przyszłości wspólnym przebiegiem drogi ekspresowej S6 (Zachodniej Obwodnicy Szczecina) i DK13. Aktualnie przygotowywany jest przetarg na realizację II etapu tej obwodnicy oraz obwodnicy Kołbaskowa. W efekcie powstanie nowy przebieg DK13 od Szczecina do granicy polsko-niemieckiej w Rosówku.(PAP)
Autorka: Małgorzata Miszczuk
ps/