ORP Błyskawica jest najcenniejszą pamiątką dziejów Polskiej Marynarki Wojennej. To świetnie zachowany, udostępniony do zwiedzania eksponat Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Wciąż nosi biało-czerwoną banderę, ma dowódcę, marynarską załogę i jest w składzie 3. Flotylli Okrętów Marynarki Wojennej RP. Tutaj odbywają się reprezentacyjne uroczystości państwowe np. promocje oficerów Marynarki Wojennej.
Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu niepodległości Rzeczpospolita odzyskała dostęp do 72 km wybrzeża Morza Bałtyckiego, jednak bez żadnego portu pełnomorskiego. 23 września 1922 r. rząd premiera Juliana Nowaka przyjął ustawę o budowie portu morskiego w miejscu osady rybackiej Gdynia. Wraz z nim powstawał port Marynarki Wojennej.
Brakowało jednak nowoczesnych okrętów, a Polska nie miała stoczni mogących je budować. Budowę pierwszego polskiego niszczyciela zlecono francuskiej stoczni Chantiers Navals Français w Blainville. Polskie dowództwo zdecydowało się na zamówienie dwóch niszczycieli. 10 lipca 1928 r. został zwodowany pierwszy, ORP "Wicher", a 16 kwietnia 1929 r. odbyło się wodowanie "Burzy".
W 1931 r. przyjęto program rozszerzenia floty przewidujący budowę dwóch niszczycieli, pięciu okrętów podwodnych oraz czterech trałowców. Po dwóch nieudanych przetargach, w trzecim wybrano brytyjską ofertę. “Błyskawica” powstała w stoczni J. Samuel White & Co Ltd w Cowes na wyspie Wight.
25 listopada 1937 r. ORP "Błyskawica" rozpoczął służbę w Marynarce Wojennej. Pierwszym dowódcą jednostki był kmdr por. Tadeusz Podjazd-Morgenstern.
"ORP 'Błyskawica' był nowoczesnym, szybkim i dobrze uzbrojonym okrętem. To najstarszy zachowany niszczyciel na świecie ze wspaniałą historią bojową. To także jedyny polski okręt odznaczony Złotym Krzyżem Virtuti Militari za męstwo w czasie II wojny światowej. Do dziś pozostaje w służbie z etatową załogą" - wyjaśnił kmdr por. Paweł Ogórek obecny dowódca “Błyskawicy”
30 sierpnia 1939 r. w ramach planu ewakuacyjnego „Peking” (Pekin) niszczyciele ORP "Błyskawica", "Burza" i "Grom" ewakuowano do Wielkiej Brytanii.
"W czasie wojny 'Błyskawica' brał udział w największych operacjach morskich na Atlantyku, Morzu Północnym i Śródziemnym. Począwszy od obrony Narwiku, przez ewakuację oddziałów alianckich z Dunkierki, udział w lądowaniu wojsk amerykańskich w Afryce Północnej, po największą operację desantową w Normandii. Po wojnie okręt brał udział w zatopieniu pozostałych niemieckich U-bootów przez Brytyjczyków. Od pierwszego do ostatniego dnia wojny był w aktywnej służbie" - podkreślił por. Ogórek.
W nocy z 4 na 5 maja 1942 r. “Błyskawica” zaangażowała się w obronę miasta Cowes w którym została zbudowana. Artylerzyści bronili go przed samolotami Luftwaffe, marynarze pomagali cywilnym mieszkańcom w ewakuacji i gasili pożary. Za swoją odwagę został odznaczony Srebrnym Krzyżem Virtuti Militari mat Zdzisław Dutkiewicz obsługujący karabiny maszynowe i działka przeciwlotnicze, zaś imieniem dowódcy okrętu kmdr por. Wojciecha Franckiego, w maju 2004 r. nazwano plac w centrum Cowes.
Wojenny bilans "Błyskawicy" jest imponujący. Jednostka pokonała ponad 138 tys. mil morskich, uczestniczyła w 108 bojowych patrolach i 85 konwojach; brała udział w licznych akcjach bojowych. W nocy z 8 na 9 czerwca 1944 r. walczyła w bitwie koło wyspy Ouessant (ang. Ushant) u wybrzeży Francji, w której pokonano zespół niemieckich niszczycieli, posyłając na dno dwa z nich. Artylerzyści zestrzelili cztery samoloty Luftwaffe. W trakcie walk poległo pięciu marynarzy "Błyskawicy", a 48 zostało rannych. Niszczyciel trzykrotnie został wówczas uszkodzony.
Do Polski okręt został przyprowadzony w 1947 r. przez kmdr Bolesława Romanowskiego i pełnił służbę do 1967 r. jako okręt flagowy Polskiej Marynarki Wojennej. Został z niej wycofany po tragedii, do jakiej doszło w sierpniu 1967 r. W wyniku awarii systemu parowego w kotłowni, zginęło siedmiu marynarzy. Wtedy zapadła decyzja o wycofaniu go z aktywnej służby na morzu. Po remoncie przez kilka lat okręt służył jako pływająca bateria przeciwlotnicza w Świnoujściu. W 1976 r. stał się okrętem muzeum, zastępując ORP “Burza”. (PAP)
Autorzy: Paweł Stępniewski, Maciej Replewicz
mmi/