O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Pasażerowie mają prawo do odszkodowania od linii lotniczych, nawet jeśli ich wycieczkę wykupiło biuro

Pasażerowie mogą się domagać odszkodowania bezpośrednio od linii lotniczych, nawet jeśli ich wycieczkę wykupił pośrednik, jak agencja turystyczna. Karta pokładowa jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym lot - orzekł w czwartek Trybunał Sprawiedliwości UE.

Pasażerowie pozwali firmę do sądu w Polsce. Fot. PAP/	Leszek Szymański (zdjęcie ilustracyjne)
Pasażerowie pozwali firmę do sądu w Polsce. Fot. PAP/ Leszek Szymański (zdjęcie ilustracyjne)

Czwartkowy wyrok TSUE ws. praw pasażerów linii lotniczych dotyczy klientów polskiego biura podróży, którzy wykupili wycieczkę obejmującą lot czarterowy z Teneryfy do Warszawy.

Więcej

Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity

Cała wycieczka została wykupiona za pośrednictwem biura turystycznego, które zawarło umowę z przewoźnikiem lotniczym oferującym loty czarterowe. Przewoźnik zgodnie z tą umową obsługiwał loty w ustalonych terminach, a biuro sprzedawało na nie bilety.

Dwoje klientów biura powołując się na przepisy pasażerskie UE, zażądało bezpośrednio od linii odszkodowania za lot z Teneryfy do Warszawy, który przybył z 22-godzinym opóźnieniem. Przewoźnik odmówił im jednak wypłaty rekompensaty, argumentując, że pasażerowie nie posiadali potwierdzonej rezerwacji na lot, tylko kopie kart pokładowych, które - według linii - nie były wystarczającym dowodem. Przewoźnik uznał ponadto, że skoro wycieczka wykupiona została przez pośrednika po preferencyjnych cenach, to można uznać, że pasażerowie podróżowali bezpłatnie albo z ogromną zniżką, przez co nie mają prawa do zwrotu pieniędzy.

Pasażerowie pozwali firmę do sądu w Polsce

Pasażerowie pozwali firmę do sądu w Polsce. Ten przekazał sprawę do TSUE z prośbą o wykładnię dotyczącą praw pasażerów do odszkodowania.

W czwartek TSUE orzekł, że karta pokładowa może być uznana za dowód wskazujący, że rezerwacja została przyjęta i zarejestrowana przez przewoźnika lotniczego lub organizatora wycieczek dla danego lotu. I w tej sytuacji należy uznać, że pasażerowie, którzy stawili się na lotnisku, przeszli odprawę i odbyli lot, posługując się tą właśnie kartą, mieli potwierdzoną rezerwację.

TSUE odrzucił również argument przewoźnika o tym, że pasażerowie rzekomo podróżowali "bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej", która przysługiwała tej konkretnej agencji turystycznej wykupującej loty, tłumacząc, że sam przewoźnik nigdzie nie wyraził zgody na to, żeby pasażerowie podróżowali za darmo, ani nigdzie tego nie wykazał.

Dodatkowo Trybunał orzekł, że fakt, że wycieczka została wykupiona przez pośrednika, a nie bezpośrednio przez pasażerów, nie uniemożliwia pasażerom skorzystania z prawa do odszkodowania.

Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)

jowi/ mms/ lm/gn/

Zobacz także

  • Trybunał Konstytucyjny Fot. PAP/Paweł Supernak

    Rzecznik generalny TSUE: polskiego Trybunału Karnego nie można uznać za niezawisły i bezstronny sąd

  • Adam Bodnar Fot. PAP/	Kinga Majewska

    Bodnar: rozważamy działania przed TSUE w sprawie Romanowskiego

  • Sala rozpraw. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk

    TSUE: wynagrodzenia sędziów powinny być obiektywne i niezależne od woli rządzących

  • Ministerstwo Sprawiedliwości (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Albert Zawada

    Ministerstwo Sprawiedliwości: Polska uczestniczy w rozprawie przed TSUE dotyczącej statusu sędziów

Serwisy ogólnodostępne PAP