PFR zbuduje terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych w Baltic Hub

2024-03-07 12:55 aktualizacja: 2024-03-07, 12:55
Polski Fundusz Rozwoju zbuduje terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych w gdańskim porcie Baltic Hub. Fot. baltichub.com
Polski Fundusz Rozwoju zbuduje terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych w gdańskim porcie Baltic Hub. Fot. baltichub.com
Polski Fundusz Rozwoju zbuduje terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych w gdańskim porcie Baltic Hub - poinformował w czwartek fundusz. Część finansowania inwestycji ma pochodzić ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

„Projekt przyczyni się do dynamicznego rozwoju energetyki wiatrowej na Morzu Bałtyckim. Jego zakończenie planowane jest w 2026 roku. Inwestycja PFR w nowy terminal w porcie w Gdańsku powiększy powierzchnię Polski o 21 hektarów” – poinformowało w czwartek biuro prasowe PFR.

W komunikacie podano, że inwestycja polega na stworzeniu przy terminalu Baltic Hub nowego nabrzeża o powierzchni 21 hektarów; długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 m, a głębokość akwenu przy kei - 17,5 m.

„Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 metrów. Na początku bieżącego roku spółka projektowa rozpoczęła konkurencyjne postępowanie dotyczące wyboru generalnego wykonawcy. Rozpoczęcie prac budowalnych planowane jest w połowie 2024 r., a zakończenie inwestycji w 2026 r. Inwestycja realizowana jest w modelu 'zaprojektuj i wybuduj'” – wyjaśniono.

Cytowany w informacji prezes PFR Paweł Borys podkreślił, że morska energetyka wiatrowa "jest kluczowa dla transformacji energetycznej polskiej gospodarki". „Inwestycja PFR w terminal instalacyjny w gdańskim porcie to strategiczny projekt, który będzie impulsem dla rozwoju w Polsce całego łańcucha dostaw dla budowy farm wiatrowych na Bałtyku” – powiedział.

W komunikacie przekazano, że inwestycja zakłada finansowanie z dwóch źródeł. „Spółka celowa, powołana do realizacji projektu, zawnioskowała o dotację bezpośrednią, a przedsięwzięcie zostało wskazane do realizacji z unijnego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Z kolei PFR Fundusz Inwestycyjny FIZAN udzieli uzupełniającego finansowania dłużnego na pokrycie nakładów, finansowanie VAT oraz obejmie udziały w spółce celowej realizującej przedsięwzięcie” – tłumaczy biuro prasowe PFR.

Jak podkreślono, zapotrzebowanie na infrastrukturę terminali instalacyjnych offshore w basenie Morza Bałtyckiego rośnie w kontekście planowanych inwestycji w morskie farmy wiatrowe.

„Szacowana wartość inwestycji w energetykę wiatrową na morzu wyniesie w najbliższych latach ok. 130 mld zł. Powstanie pierwszych turbin wiatrowych na Bałtyku planowane jest na przełomie 2026/2027 roku. Do 2030 roku morska energetyka wiatrowa będzie zasilać w prąd rocznie ok. 8 mln gospodarstw domowych w Polsce” – wskazuje PFR.

W informacji przypomniano, że na początku 2021 r. Rada Ministrów zatwierdziła Politykę Energetyczną Polski do 2040 roku.

„Cele, jakie stawia to m.in. rozwój odnawialnych źródeł energii oraz wdrożenie morskiej energetyki wiatrowej. Istotny wpływ na kształtowanie krajowej strategii energetycznej ma także polityka klimatyczno-energetyczna Unii Europejskiej (UE), w tym jej długoterminowa wizja dążenia do neutralności klimatycznej UE do 2050 r.” – informuje biuro prasowe PFR.

„W kontekście międzynarodowym, kluczowe znaczenie dla aktualnej polityki i działań ma zawarte w 2015 r. tzw. +porozumienie paryskie+, w sprawie zmian klimatu (COP21). Wynika z niego konieczność zatrzymania wzrostu średniej globalnej temperatury na poziomie poniżej 2 st. C w stosunku do poziomów sprzed epoki przemysłowej” – podano w informacji.

PFR wyjaśniło, że projekty morskich farm wiatrowych będą rozwijane w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego na obszarze wyznaczonym w planie zagospodarowania obszarów morskich w rejonie Ławicy Słupskiej, Ławicy Środkowej i Ławicy Odrzanej. Na polskich obszarach będą oddalane od linii brzegowej nie mniej niż o 22 km.(PAP)

autor: Dariusz Sokolnik

gn/