O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

PKP Cargo: zahamowaliśmy trend spadkowy, chcemy odzyskiwać udział w rynku

Zahamowaliśmy trend spadkowy i udało się ustabilizować udział PKP Cargo w rynku. Będziemy dążyć, aby w najbliższych trzech latach nasz udział w przewozach wzrósł do 35 proc. - powiedziała PAP prezes zarządu PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji Agnieszka Wasilewska–Semail.

Siedziba PKP Cargo S.A. Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk
Siedziba PKP Cargo S.A. Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk

Wiceprezes spółki ds. restrukturyzacji Paweł Miłek dodał, że zarząd robi wszystko, żeby stratę firmy zmniejszać i chciałby, aby na koniec roku wynik zbliżył się do zera.

Szefowa PKP Cargo poinformowała PAP, że "Plan Restrukturyzacyjny jest już w dużej części przygotowany". "Potrzebne są jednak jeszcze dodatkowe analizy uwzględniające interesy wszystkich spółek Grupy Kapitałowej" - zauważyła.

Wiceprezes Miłek przypomniał, że w Grupie PKP Cargo jest ok. 20 spółek zależnych, z którymi "powinniśmy ścisłe współpracować, będą one mogły w części przejąć niektóre nasze zadania".

Wasilewska–Semail dodała, że dopiero po uwzględnieniu w Planie Restrukturyzacyjnym nowej roli spółek zależnych, można będzie go przyjąć dla całej Grupy. 

"Do tej pory nie był wykorzystywany wspólny potencjał na przykład w obszarze handlowym. Trochę te podmioty funkcjonowały niezależnie od siebie i to powoduje, że jest nam trudniej konkurować z dużymi międzynarodowymi przewoźnikami" - zauważyła.

Więcej

Lokomotywa PKP Cargo Fot. PAP/Grzegorz Momot

Koniec zwolnień w PKP Cargo. Ponad 3,5 tys. osób straciło pracę

Jak przekazała szefowa PKP Cargo, spółka chce odbudować swój udział w rynku, który straciła w minionych latach, także wskutek realizacji tzw. decyzji węglowej.

 

Jeszcze w 2022 roku udział PKP CARGO w rynku kolejowych przewozów towarowych sięgał blisko 36 proc., podczas gdy w styczniu 2025 roku wyniósł prawie 28,5 proc. 25 lipca 2022 r. ówczesny premier Mateusz Morawiecki wydał polecenie ws. transportu importowanego w trybie awaryjnym przez PGE Paliwa i Węglokoks węgla, po wprowadzeniu embarga na to rosyjskie paliwo. Została ona potem zaktualizowana 6 października 2022 r.

21 sierpnia 2024 r. resort aktywów państwowych przekazał, że decyzja premiera Morawieckiego z 2022 r., polecająca PKP Cargo przewóz węgla importowanego przez PGE Paliwa i Węglokoks, nie daje podstaw prawnych do wypłaty przewoźnikowi kosztów transportu czy rekompensaty. Według MAP należy stwierdzić, że koszty transportu, o których mowa w decyzji, zostały wobec PKP Cargo w pełni pokryte. Jak zakomunikowało też wtedy MAP, "wydaje się, że ewentualne oczekiwanie PKP Cargo S.A. zapłaty rekompensaty z tytułu poniesienia innych, poza kosztami transportu, kosztów związanych z realizacją decyzji nie znajduje pokrycia w decyzji".

"Dążymy do ustabilizowania naszego udziału w rynku i zahamowania trendu spadkowego. Obecnie obserwujemy lekkie zwiększenie tego udziału, ale jeszcze bym tego nie nazwała trendem wzrostowym. Chcemy odbudować nasze udziały w rynku. Pewnie nie będzie to możliwe na takim poziomie, jak to miało miejsce 10 lat temu, kiedy PKP Cargo miało powyżej 45 proc. udziału w rynku, ale na pewno chcemy te udziały odbudować. Chcielibyśmy osiągnąć przynajmniej poziom 35 proc." – powiedziała Wasilewska–Semail.

Według prezes PKP Cargo dojście do 35 proc. udziału w rynku przewozów towarowych możliwe będzie w horyzoncie trzech lat.

"To się nie wydarzy od razu, bo szereg działań będzie musiało być podjętych dlatego, że to jest bardzo konkurencyjny rynek. Odzyskiwanie tej dawnej pozycji będzie się musiało wiązać z tym, że zaoferujemy na rynku usługi lepsze niż nasi konkurenci" - stwierdziła.

Więcej

Logo PKP Cargo Fot. PAP/Andrzej Jackowski

Zmiany w PKP Cargo. Jest nowa prezes

Wasilewska–Semail powiedziała, że PKP Cargo liczy na wzrost przewozów związanych z realizacją inwestycji infrastrukturalnych.

"Chcemy zagospodarować rynek"

"Patrzymy na rynek przewozów masowych, bo mamy dość duży tabor, który chcemy zagospodarować. Z optymizmem patrzymy na duże inwestycje infrastrukturalne, które będą realizowane. One są o tyle dla nas ciekawym obszarem, że nie wymagają specjalnego dostosowywania naszego taboru" - powiedziała.

Jej zdaniem nadzieją dla całego sektora kolejowego może być zapowiedź Donalda Tuska z 10 lutego tego roku, kiedy premier mówił, że inwestycje w polską kolej do roku 2032 sięgną 180 mld zł. Jak stwierdził szef rządu, umożliwi to budowę pierwszej elektrowni jądrowej i pozwoli zwiększyć obsługę przeładunków w polskich portach morskich.

Prezes PKP Cargo dodała, że spółka planuje też rozwijać segment przewozów intermodalnych. "Stawiamy bardzo mocno na przewozy intermodalne w obszarze międzynarodowym w oparciu o naszą spółkę czeską (PKP CARGO International) i jej spółki zależne. Jest to na pewno perspektywiczny obszar" - powiedziała.

Zwróciła uwagę, że obecnie zmniejsza się różnica pomiędzy kosztami transportu kolejowego i kołowego na korzyść tego ostatniego i przewaga cenowa transportu kolejowego już nie jest tak widoczna z powodu spadku cen paliw i wzrostu cen energii elektrycznej.

Wasilewska–Semail oceniła ponadto, że kolejowy przewoźnik widzi też szansę na wzrost przewozów po zakończeniu działań zbrojnych na Ukrainie.

Wpływ tzw. decyzji węglowej

Odnosząc się do tzw. decyzji węglowej Wasilewska–Semail przekazała, że zarząd obecnie pracuje nad znalezieniem sposobu na zaspokojenie straty jaka powstała w jej wyniku. "Jakie to będą środki, to w tej chwili jeszcze nie chcemy tego ujawniać" - powiedziała. Podkreśliła, że najpoważniejszą konsekwencją realizacji decyzji węglowej była utrata części klientów i związany z tym spadek udziału w rynku.

Więcej

Lokomotywa PKP Cargo Fot. PAP/Michał Zieliński

PKP Cargo liczy straty po powodzi. Uszkodzonych ponad sto lokomotyw

Wiceprezes Paweł Miłek poinformował ponadto, że zarząd będzie się starał, żeby do końca tego roku strata PKP Cargo systematycznie spadała, tak aby na koniec 2025 wynik zbliżył się do zera.

"Nasza strata, którą ponosimy od ubiegłego roku systematycznie maleje dzięki podjętym już środkom restrukturyzacyjnym i optymalizacyjnym. Teraz musimy optymalizować nasze koszty i zwiększać nasze obroty" - podkreślił.

Po dziewięciu miesiącach 2024 r. PKP Cargo zanotowało 738,7 mln straty netto. Strata netto za III kwartał ub.r. wyniosła 336 mln zł.

Wiceprezes przyznał, że spółka rozmawia z Ministerstwem Obrony Narodowej o możliwościach rozszerzenia współpracy ws. pozyskania lokomotyw spalinowych i platform przystosowanych do przewozu czołgów.

Odnosząc się do zapowiedzi uregulowania zaległości w wypłatach odpraw i nagród dla zwolnionych pracowników, wiceprezes Miłek podkreślił, że transza za luty została wypłacona. "Myślimy w tej chwili o transzy marcowej" - dodał.

Miłek poinformował także, że w ciągu najbliższych tygodni ma zostać przygotowana aktualizacja wyceny spółki zależnej PKP CARGOTABOR Sp. z o.o. w restrukturyzacji. W grudniu ubiegłego roku PKP S.A., PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji, PKP CARGOTABOR Sp. z o.o. w restrukturyzacji oraz PKP LHS podpisały list intencyjny, deklarując możliwość włączenia PKP CARGOTABOR do PKP LHS.

"Aktualizacja wyceny i złożenie planu przez zarządcę w spółce PKP CARGOTABOR powinno nastąpić w ciągu najbliższych tygodni. Wtedy PKP LHS będzie musiało utworzyć spółkę celową i wygospodarować środki na zakup i środki obrotowe" - zapowiedział Miłek.

Dodał, że PKP CARGOTABOR już szuka zleceń na rynku i bierze m.in. udział w przetargu na remont lokomotyw dla PKP Intercity. (PAP)

pif/ mick/ mow/ know/

Zobacz także

  • Logo PKP Cargo Fot. PAP/Andrzej Jackowski

    Zmiany w PKP Cargo. Jest nowa prezes

  • Lokomotywa PKP Cargo Fot. PAP/Michał Zieliński

    PKP Cargo liczy straty po powodzi. Uszkodzonych ponad sto lokomotyw

  • Lokomotywa PKP Cargo Fot. PAP/Grzegorz Momot

    Koniec zwolnień w PKP Cargo. Ponad 3,5 tys. osób straciło pracę

  • Protest pracowników PKP Cargo i Poczty Polskiej w Warszawie. Fot. PAP/Paweł Supernak

    Pikieta związków zawodowych PKP Cargo i Poczty Polskiej w Warszawie

Serwisy ogólnodostępne PAP