PKP Intercity początkowo planowało kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull. Przewoźnik unieważnił jednak dwa postępowania przetargowe. W drugim propozycja złożona przez konsorcjum nie podlegała dalszej ocenie, gdyż skończył się termin związania ofertą. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione, ponieważ złożona oferta przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Wartość oferty przekroczyła 7,8 mld zł brutto i była wyższa od przewidzianego budżetu o 2,4 mld zł.
Jak wyjaśnił w rozmowie z PAP prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne w porównaniu do pociągów typu push-pull mają wiele zalet, np. mniejsze zużycie energii, co, jak stwierdził, "w dzisiejszych czasach jest niezwykle istotne".
"Na jesieni zostanie ogłoszony przetarg na piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne" - powiedział Malinowski. "Musimy patrzeć na koszty operacyjne, chcemy być konkurencyjnym przewoźnikiem, skutecznie konkurować z końcem tej dekady" - dodał.
Poprzedni zarząd PKP Intercity planował głoszenie przetargu na 50 piętrowych składów typu EZT. Obecnie liczba składów, na zakup których ogłoszony zostanie przetarg, nie została jeszcze doprecyzowana.
Elektryczne zespoły trakcyjne to pojazdy składające się z dwóch członów sterowniczych, znajdujących się na końcach pociągu i członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne, takie jak Pendolino, FLIRT, Dart i ED74.
W pociągach push-pull, złożonych z lokomotywy i wagonów, ostatni wagon może pełnić rolę wagonu sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany, to sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami i popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.
Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać około dwa razy więcej pociągów, zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie i zaoferować podróżnym wysoki standard podróży. Aby to osiągnąć, spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.(PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
gn/