„Penetracja płatnymi usługami VOD wśród polskich gospodarstw znajduje się w silnym trendzie wzrostowym. W roku 2023 roku osiągnęła pułap 65 proc., wyprzedzający tym samym usługi płatnej telewizji” - wskazano w informacji poświęconej raportowi PMR, zawierającemu dane oraz prognozy dotyczące rynku płatnej telewizji oraz VOD.
W publikacji zauważono, że wskaźnik ten z roku na rok rośnie - w 2022 r. wyniósł 57,9 proc., a w 2021 r. 47 proc.
Jak oceniono, do wzrostu popularności serwisów VOD w Polsce przyczynił się nie tylko rozwój technologii (m.in. szybkiego internetu), ale i zmieniające się preferencje konsumentów, tj. docenienie możliwości oglądania filmów i seriali na żądanie. Z zawartych w raporcie danych wynika, że penetracja gospodarstw domowych w Polsce usługami płatnej telewizji powoli maleje. W 2023 i 2022 r. wyniosła ona po 58,6 proc., a w 2021 r. było to 60,6 proc.
Przekazano również, że skumulowana wartość rynku płatnych serwisów VOD w Polsce wyniosła 2,3 mld zł w 2023 r. ze stopą wzrostu 28 proc. r/r. Dodano, że baza gospodarstw korzystających z subskrypcyjnych serwisów VOD jest w dużej mierze budowana na gospodarstwach korzystających z cudzych subskrypcji.
"Współdzielenie kont jest popularnym sposobem na optymalizację wydatków po stronie konsumenta, ale zdecydowanie nie jest korzystne dla usługodawców, co objawia się w malejących przeciętnych przychodach na użytkownika płatnych usług. W 2023 roku Netflix ograniczył możliwość współdzielenia kont, co przyniosło pozytywne rezultaty dla dostawcy – liczba subskrypcji serwisu wzrosła wyraźnie. Podobne działania zapowiada również Disney" - poinformowali autorzy publikacji.
Zwrócono również uwagę, że spośród użytkowników serwisów na żądanie 72,4 proc. gospodarstw domowych opłaca je przez cały rok, 9,7 proc. robi to przez 7-11 miesięcy w roku, 8,4 proc. przez 4-6 miesięcy, a 9,5 proc. przez okres od 1 do 3 miesięcy w roku. Dodano, że 51,2 proc. korzystających z VOD nie chce korzystać z pakietów zawierających reklamy, nawet jeśli w ten sposób obniży koszty pakietu. Kolejne 25,3 proc. jest niezdecydowanych, a 23,5 proc. pytanych skłonnych jest skorzystać z takich ofert pomimo reklam.
Jak poinformowano, badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2024 r. metodą CAWI na próbie 2024 dorosłych Polaków. (PAP)
ał/