O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Płatna telewizja czy serwis VOD? Co wolą Polacy

W 2023 r. 65 proc. gospodarstw domowych korzystało z płatnych usług VOD, podczas gdy w przypadku płatnej telewizji wskaźnik ten wyniósł 58,6 proc. - wynika z badania firmy PMR. 72,4 proc. gospodarstw domowych korzystających z VOD opłaca te serwisy przez cały rok - zauważono w publikacji.

Oglądanie telewizji (zdj. ilustracyjne) Fot. PAP/Archiwum Turczyk
Oglądanie telewizji (zdj. ilustracyjne) Fot. PAP/Archiwum Turczyk

„Penetracja płatnymi usługami VOD wśród polskich gospodarstw znajduje się w silnym trendzie wzrostowym. W roku 2023 roku osiągnęła pułap 65 proc., wyprzedzający tym samym usługi płatnej telewizji” - wskazano w informacji poświęconej raportowi PMR, zawierającemu dane oraz prognozy dotyczące rynku płatnej telewizji oraz VOD.

W publikacji zauważono, że wskaźnik ten z roku na rok rośnie - w 2022 r. wyniósł 57,9 proc., a w 2021 r. 47 proc.

Więcej

Terminal płatniczy Fot. PAP/Artur Reszko

30 proc. Polaków nie nosi portfela. Coraz częściej płacimy cyfrowo

Jak oceniono, do wzrostu popularności serwisów VOD w Polsce przyczynił się nie tylko rozwój technologii (m.in. szybkiego internetu), ale i zmieniające się preferencje konsumentów, tj. docenienie możliwości oglądania filmów i seriali na żądanie. Z zawartych w raporcie danych wynika, że penetracja gospodarstw domowych w Polsce usługami płatnej telewizji powoli maleje. W 2023 i 2022 r. wyniosła ona po 58,6 proc., a w 2021 r. było to 60,6 proc.

Przekazano również, że skumulowana wartość rynku płatnych serwisów VOD w Polsce wyniosła 2,3 mld zł w 2023 r. ze stopą wzrostu 28 proc. r/r. Dodano, że baza gospodarstw korzystających z subskrypcyjnych serwisów VOD jest w dużej mierze budowana na gospodarstwach korzystających z cudzych subskrypcji.

"Współdzielenie kont jest popularnym sposobem na optymalizację wydatków po stronie konsumenta, ale zdecydowanie nie jest korzystne dla usługodawców, co objawia się w malejących przeciętnych przychodach na użytkownika płatnych usług. W 2023 roku Netflix ograniczył możliwość współdzielenia kont, co przyniosło pozytywne rezultaty dla dostawcy – liczba subskrypcji serwisu wzrosła wyraźnie. Podobne działania zapowiada również Disney" - poinformowali autorzy publikacji.

Zwrócono również uwagę, że spośród użytkowników serwisów na żądanie 72,4 proc. gospodarstw domowych opłaca je przez cały rok, 9,7 proc. robi to przez 7-11 miesięcy w roku, 8,4 proc. przez 4-6 miesięcy, a 9,5 proc. przez okres od 1 do 3 miesięcy w roku. Dodano, że 51,2 proc. korzystających z VOD nie chce korzystać z pakietów zawierających reklamy, nawet jeśli w ten sposób obniży koszty pakietu. Kolejne 25,3 proc. jest niezdecydowanych, a 23,5 proc. pytanych skłonnych jest skorzystać z takich ofert pomimo reklam.

Jak poinformowano, badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2024 r. metodą CAWI na próbie 2024 dorosłych Polaków. (PAP)

ał/

Zobacz także

  • Siedziba telewizji TVN. Fot. PAP/Mateusz Marek

    Czy TVN trafi w ręce Węgrów? Nowe informacje

  • Program telewizyjny SONDA. Fot. PAP/Maciej Belina Brzozowski

    Historia jednej fotografii: program "Sonda" był dla Polaków oknem na świat

  • Dziecko oglądające bajkę Fot. PAP/P. Werewka

    Agresja w telewizji szkodzi dzieciom. Najbardziej narażeni chłopcy

  •  Wiesław Michnikowski i Edward Dziewoński w jednym z dialogów w kabarecie Dudek. Fot. PAP/CAF/Witold Rozmysłowicz

    "Ucz się Jasiu", "Sęk", "W Polskę idziemy" i inne klasyki telewizji. 60 lat temu debiutował Kabaret Dudek

Serwisy ogólnodostępne PAP