Jak wynika z badania Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak", 35 proc. respondentów stwierdziło, że zdecydowanie są osobami, które unikają niepotrzebnych wydatków, a 42 proc. odpowiedziało, że "raczej" mogą się określić takim mianem.
Najbardziej pewni siebie w tej kwestii są seniorzy powyżej 70. roku życia - 58 proc. ankietowanych z tej grupy wskazało odpowiedź "zdecydowanie tak". Również co trzeci mieszkaniec wsi uważa się za osobę, która unika zbędnych wydatków.
"Na przeciwległym biegunie znalazło się 19 proc. ankietowanych. Wśród tej grupy 15 proc. stwierdziło, że raczej nie stronią od niepotrzebnych wydatków" - podano. Jak dodano, odpowiedź taką wskazywali najczęściej zarabiający od 5000 do 6999 zł netto i od 7000 zł na rękę w górę (w obu przypadkach po 22 proc.). Ponadto 4 proc. ze wszystkich ankietowanych zadeklarowało, że zdecydowanie nie unikają niepotrzebnych wydatków.
Z badania wynika, że 66 proc. ankietowanych z grupy unikających niepotrzebnych wydatków, stara się kupować tylko te rzeczy, które są im potrzebne. Jak dodano, 36 proc. porównuje oferty w sklepach i wybiera tańsze propozycje. Z kolei 35 proc. robi listę zakupów; tyle samo robi zakupy kiedy są promocje lub wyprzedaże. Co jedenasty ankietowany, który unika zbędnych wydatków, twierdzi, że pomaga mu w tym kupowanie za gotówkę (9 proc.), a inni ograniczają kwoty wydane na transport lub negocjują ceny (5 proc. wskazań w obu przypadkach).
Zdaniem Magdaleny Drążkowskiej z Santander Consumer Banku, Polacy wybierają różne strategie, by odciążyć swoje portfele. Jak dodała, 77 proc. ankietowanych deklaruje, że nie wydaje pieniędzy na rzeczy, których nie potrzebuje. "Jedną ze sprawdzonych metod zapobiegania zbędnym wydatkom jest planowanie budżetu. Takie działanie wskazało 34 proc. respondentów, którzy zadeklarowali, że nie ulegają zachciankom" - przekazała Drążkowska.
Według badania, 8 na 10 respondentów (81 proc.) stwierdziło, że nie korzysta z narzędzi, które pomagają oszczędzać lub kontrolować budżet domowy. Takich rozwiązań używa 19 proc. ankietowanych. Największe zainteresowanie nimi wykazało 31 proc. 18-29 latków. Jak dodano, 31 proc. spisuje wydatki w arkuszu kalkulacyjnym, 28 proc. używa aplikacji mobilnej swojego banku do analizy i zarządzania wydatkami, 23 proc. posiada aplikację do śledzenia wydatków.
Badanie zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) w dniach 10-20 stycznia 2024 r. na próbie 1000 dorosłych Polaków. (PAP)
autorka: Aneta Oksiuta
nl/