Podczas zakupów online Polacy najczęściej wybierają płatność Blikiem - takiej odpowiedzi udzieliło 66 proc. ankietowanych. Drugą najpopularniejszą opcją są szybkie przelewy elektroniczne, które wskazało 43 proc. respondentów. Według SCB pokazuje to, że konsumenci coraz bardziej doceniają intuicyjne rozwiązania, które znacząco skracają proces płatności i w konsekwencji także proces zakupowy. Blik jest szczególnie popularny w grupie osób w wieku 18 - 29 lat, z których 86 proc. deklaruje, że z niego korzysta.
Płatności kartą kredytową oraz debetową wskazało odpowiednio 16 i 21 proc. konsumentów. Jak zwrócił uwagę SCB "karty debetowe są znacznie bardziej popularne wśród mężczyzn (28 proc.) niż kobiet (15 proc.)". Z kart kredytowych najczęściej korzystają osoby najzamożniejsze, zarabiające powyżej 7000 zł netto miesięcznie.
"Polscy konsumenci oczekują personalizacji zakupów nawet na poziomie płatności" - wskazał Patryk Perliński, dyrektor departamentu sprzedaży i relacji z klientami biznesowymi z Santander Consumer Banku. Dodał, że 14 proc. respondentów decyduje się na płatność poprzez e-portfel, jak np. Apple Pay czy Google Pay, a 12 proc. na płatności odroczone. Z kolei co piąty Polak nadal stawia na tradycyjną płatność przy odbiorze paczki. Może być to dodatkowa forma ochrony, gdy np. zamawiają produkt z danej strony po raz pierwszy - ocenił.
Według wyników raportu, prawie połowa Polaków korzysta z aplikacji lub narzędzi oferujących zwroty gotówki (cashback) podczas zakupów online, z czego 22 proc. robi to regularnie. Raport wskazuje też, że 48 proc. Polaków w ogóle nie korzysta z cashbacku, co oznacza, że rynek ten nadal ma duży potencjał wzrostu.
Około 40 proc. respondentów deklaruje, że używa kuponów rabatowych, przy czym 30 proc. korzysta z nich sporadycznie, a 13 proc. regularnie. Tu podobnie jak w przypadku cashbacku, wciąż jest duża grupa konsumentów (50 proc.), którzy nie sięgają po tego rodzaju zniżki.
SCB stwierdza, że obie te formy promocji – cashback i kupony rabatowe – stają się integralną częścią strategii marketingowych firm, które starają się przyciągnąć lojalnych klientów w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku e-commerce. Rosnąca popularność tych narzędzi jest napędzana nie tylko przez chęć oszczędności, ale także przez ich zdolność do angażowania konsumentów i budowania długoterminowych relacji między markami a klientami. Zwiększona popularność portali i aplikacji oferujących kupony oraz zwrot gotówki to także efekt rosnącej inflacji, która zmusza Polaków do poszukiwania okazji zakupowych.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.(PAP)
bk/ malk/kgr/