Polki na rynku pracy. Czy były zadowolone z zarobków w minionym roku?

2024-01-02 13:17 aktualizacja: 2024-01-02, 20:01
Pracująca kobieta w biurze. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Jacek Turczyk
Pracująca kobieta w biurze. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Jacek Turczyk
Aż 64 proc. pracujących kobiet w Polsce narzeka na zbyt niskie zarobki, co trzecia twierdzi, że z powodu inflacji ich dochody zmalały. Tak wynika z raportu „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość 2023”, który powstał na zlecenie organizacji Sukces Pisany Szminką. Badanie pokazuje też, że Polki są bardzo zapracowane. Aż 45 proc. respondentek na pracę poświęca tygodniowo więcej czasu niż przewiduje pełen etat, a 41 proc. pracuje więcej niż przed rokiem. Te, które prowadzą własne firmy, narzekają na obecne przepisy prawno-podatkowe, które blokują rozwój.

Z najnowszego raportu „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość 2023”, który ogłoszono w związku ze startem XV edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, wynika, że z powodu inflacji spadły zarobki aż 30 proc. kobiet. Aż 18 proc. respondentek określiło ów spadek jako znaczny, a 12 proc. stwierdziło, że odczuło nieznaczny spadek dochodów. Co trzecia ankietowana wyznała, że jej zarobki utrzymały się na tym samym poziomie co rok wcześniej. Nieznacznym wzrostem dochodów pochwaliło się 25 proc. kobiet, a jedynie 2 proc. badanych stwierdziło, że ich pensje w 2023 roku wzrosły znacznie. Nic zatem dziwnego, że ogromna większość (aż 64 proc.) ankietowanych kobiet deklaruje, że nie jest zadowolona ze swoich zarobków, z czego 35 proc. zdecydowanie nie, a 29 proc. raczej nie. Jedynie co trzecia respondentka uczestnicząca w badaniu stwierdziła, że jest usatysfakcjonowana ze swoich dochodów. 

Z badania wynika też, że Polki, choć w większości nie są zadowolone z tego, ile zarabiają, to nie potrafią negocjować wyższych pensji. Aż 58 proc. respondentek przyznało, że ma problemy z rozmawianiem w pracy o zarobkach, np. proszeniem o podwyżkę czy negocjowaniem wynagrodzenia (26 proc. – zdecydowanie tak, 32 proc. – raczej tak). Tylko 32 proc. ankietowanych deklaruje, że poruszaniem w pracy tematu wynagrodzenia nie stanowi dla niej żadnego problemu. 

Badanie „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość 2023” pokazuje też, że w ubiegłym roku kobiety pracowały więcej niż rok wcześniej. Przyznało się do tego aż 41 proc. badanych, przy czym aż 22 proc. stwierdziło, że na pracę poświęciło znacznie więcej czasu niż przed rokiem. Nieco ponad 1/3 (36 proc.) respondentek stwierdziło, że w ubiegłym roku pracowała pracuje tyle samo, co w 2022 roku, a zaledwie 16 proc. pracowała mniej niż rok wcześniej. Aż 45 proc. ankietowanych przyznało, że spędza w pracy powyżej 40 godzin tygodniowo, czyli więcej niż przewiduje pełen etat. Jedynie 36 proc. respondentek pracuje między 30 a 40 godzin. 

Wśród uczestniczek badania znalazły się właścicielki firm. Je ankietowani zapytali o to, czy postrzegają obecnie obowiązujące przepisy prawno-podatkowe odczuwają jako dużą blokadę swojej działalności. Aż 52 proc. respondentek na to pytanie odpowiedziało „zdecydowanie tak”, a 24 proc. – „raczej tak”. Oznacza to, że w sumie ponad 3/4 badanych przedsiębiorczyń w obecnie obowiązujących przepisach prawno-podatkowe widzi ograniczenie. Jedynie 14 proc. ankietowanych nie postrzega obecnych przepisów jako trudność. "Wyniki przeprowadzonego przez nas badania wskazują, że co czwarta respondentka prowadząca firmę może liczyć na wsparcie finansowe ze strony bliskich. To budujące, choć jednocześnie aż 47 proc. ankietowanych przedsiębiorczyń nie może liczyć na tego typu pomoc ze strony najbliższych. „Trudne czasy tworzą silnych ludzi, silni ludzie tworzą dobre czasy” – ta sentencja bardzo dobrze obrazuje współczesny wizerunek przedsiębiorczości Polek, które mimo trudności co roku przedstawiają nam swoje niezwykle ciekawe i innowacyjne projekty" – stwierdziła Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. 

Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 15 lat nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności i włączania. Kapituła wyróżnia także mężczyzn, którzy wspierają kobiety i realizują politykę różnorodności i włączania. Od powstania konkursu wręczono ponad 140 statuetek. 

Badanie na potrzeby raportu przeprowadzono metodą CAWI w okresie 15.09-07.11.2023 roku. Wzięło w nim udział 520 pełnoletnich kobiet. 27 proc. z nich pochodzi z miejscowości do 50 tys. mieszkańców, 27 proc. z miejscowości 50-500 tys. mieszkańców, a 47 proc. z miejscowości powyżej 500 tys. mieszkańców. 9 proc. respondentek ma 18-30 lat, 69 proc. 31-45 lat, 21 proc. jest w wieku 46-60 lat, a 1 proc. ma powyżej 60 lat. 1 proc. ankietowanych ma wykształcenie podstawowe lub zawodowe, 8 proc. – średnie, a 90 proc. wykształcenie wyższe. (PAP Life)

kgr/