Powrót na trasę po 50 latach. Warszawskie tramwaje znów jeżdżą na Sielce

2024-05-14 12:05 aktualizacja: 2024-05-14, 14:11
Otwarcie trasy tramwajowej na ul. Gagarina w Warszawie, fot. PAP/Piotr Nowak
Otwarcie trasy tramwajowej na ul. Gagarina w Warszawie, fot. PAP/Piotr Nowak
We wtorek po godzinie czwartej pierwsze tramwaje wyruszyły z Bemowa i Woli na Sielce. Po ponad 50 latach powróciły na odcinek między Czerniakowską a Belwederską. To odnoga większej inwestycji – tramwaju na Wilanów.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podczas konferencji na pętli na Sielcach podkreślił, że okolica bardzo się zmieniła. "Mamy tutaj ścieżki rowerowe, bardzo dużo zieleni. Trwają jeszcze prace wykończeniowe, ale to normalne" – dodał.

Linia jest obsługiwana przez nowe, dwukierunkowe hyundaie. Na pętli końcowej Sielce jest też jedyny peron w Warszawie, gdzie tramwaj nie musi zawracać. Tramwaje w godzinach szczytu jeżdżą co osiem minut na Bemowo, ale są też krótsze kursy kończące się na Woli.

"Rozbudowa linii tramwajowych jest dla nas priorytetem. Przez cały czas stawiamy na komunikację miejską. Komunikacja miejska zmienia się dzięki naszej determinacji, ale także dzięki wsparciu z Unii Europejskiej" – zaznaczył Trzaskowski.

Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski podkreślił, że była to bardzo trudna inwestycja. "Prowadzona wspólnie z MPWiK i to wodociągi poniosły dwie trzecie jej kosztów, ponieważ większość inwestycji to była przebudowa kolektorów, budowa rur i instalacji wodociągowych obsługujących tę część Mokotowa. Zostało to skoordynowane z budową tramwaju. Same uzgodnienia trwały bardzo długo i były bardzo trudne" – dodał.

Potwierdził, że wrześniowy termin otwarcia tramwaju na Wilanów jest aktualny, gdyż wykonawca przerzucił wszystkie siły na najtrudniejszy odcinek, czyli na odcinki na Wilanowie.

"Tempo jest zadowalające. Problematyczne jest przejście przez Witosa i Idzikowskiego, bo tam jest trójkątny układ dróg i trzeba zrobić kilka przejazdów. Trzeba też przełożyć kable średniego napięcia i dokonać zmian w organizacji ruchu" – przekazał.

Drugim krytycznym skrzyżowaniem jest skręt w Św. Bonifacego. Będzie tam odnoga, która skończy się pętlą i dojdzie aż do Dolinki Służewieckiej.

"Tam trzeba dokonać przekładkę ruchu na jezdnię, która obecnie jest rozkopana. I zamknąć jezdnię zachodnią, po której obecnie toczy się ruch, aby tam wmontować przejazdy" – powiedział Bartelski.

Zaznaczył, że trzeci odcinek, który jest niezwykle istotny, to odcinek w okolicy skrzyżowania Dolnej z Chełmską. Przypomniał, że we wtorek w nocy zostanie przełożony ruch na jezdnię wschodnią.

"Jest to konieczne, bo ciepłociąg w tym miejscu wił się niczym wąż i nie było technicznej możliwości w ciągu jednego okresu letniego w ubiegłym roku przełożyć całego ciepłociągu, a czas mamy tylko latem" – podkreślił.

Przeprosił też mieszkańców za utrudnienia związane z brakiem ciepłej wody. Przekazał, że zgodnie z harmonogramem utrudnienia z ciepłą wodą potrwają do 16 maja.

Nową trasą na Sielce kursuje tramwajowa linia 11. Tramwaje jeżdżą od skrzyżowania z ul. Czerniakowską ulicami Gagarina, Spacerową, Marszałkowską, Nowowiejską, Chałubińskiego, Prostą, Kasprzaka, Wolską, Powstańców Śląskich do pętli Nowe Bemowo lub na skróconych kursach do pętli Cmentarz Wolski. (PAP)

 

Autorka: Marta Stańczyk

sma/