Premier został zapytany na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu o decyzje dotyczące dalszej przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Chcemy zerwać z jakimkolwiek fałszem wokół tego projektu" - wskazał Tusk. Jak mówił, "w wersji umiarkowanej" inwestycja ta miała kosztować ok. 160 mld zł.
"W sposób transparentny główne rekomendacje zbudują eksperci i urzędnicy odpowiedzialni za ten projekt" - powiedział Tusk.
Premier przekazał, że otrzymał potwierdzenie od pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska, że "te rekomendacje, ekspertyzy dotyczące sensu tej inwestycji, jej zakresu" będą gotowe do końca pierwszego kwartału tego roku. "W związku z tym będziemy podejmowali (decyzje - PAP) adekwatne do ekspertyz, opinii ludzi, którzy się na tym znają, a nie którzy mieli ambicje czysto polityczne. Te opinie będą rozstrzygały" - powiedział. Jak dodał, nie ucieka od odpowiedzialności. "Na końcu i tak na nas spadnie odpowiedzialność za te decyzje" - podkreślił szef rządu.
"Chciałbym, żeby wszyscy w Polsce wiedzieli, że jak mamy zdecydować o wydaniu 100, 150, 160, czy 300 miliardów złotych, (...) to musimy mieć przekonanie, (...) że warto te pieniądze w taki, a nie inny sposób wydać" - wskazał.
Jak mówił, zależy mu na tym, aby lotniska regionalne nie były "zagrożone jakimiś politycznymi, centralnymi pomysłami". "Te lotniska regionalne muszą być takim oczkiem w głowie i samorządów i władzy centralnej" - zaznaczył. "Będziemy też to kryterium na pewno brali pod uwagę" - dodał.
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek mówił w rozmowie z PAP, że to, co się stanie z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie wiadomo po audycie. Jak mówił, pierwsze wnioski z niego mają być znane pod koniec tego kwartału. Zapewnił, że audyt będzie przeprowadzony rzetelnie, a spółka swoje dalsze plany będzie przeprowadzać w dialogu społecznym.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)
Autorka: Aneta Oksiuta
mmi/