Jak podkreślił podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. lotnictwa cywilnego Czernicki, prace projektowe nigdy nie zostały przerwane i toczyły się niezależnie od zmian władz spółki, koncepcji i harmonogramów.
Terminal pasażerski dla lotniska CPK projektuje firma Foster+Partners. Natomiast tzw. generalnym projektantem inżynierii lądowej, który ma zaprojektować m.in. drogi startowe, drogi kołowania, płytę lotniska itd., jest Dar Al-Handasah Consultants.
Czernicki zaznaczył, że spółka dotychczas nabyła 38 proc. gruntów na obszarze przyszłego lotniska, a zainteresowanie sprzedażą wyrazili posiadacze ok. 70-80 proc. gruntów na tym terenie.
Prezes CPK poinformował też, że spółka jeszcze w tym roku planuje uruchomić plan dobrowolnych nabyć dla posiadaczy gruntów, leżących na przyszłej linii szybkiej kolei Warszawa-Łódź, która ma przebiegać przez CPK.
Czernicki powtórzył, że jeżeli do końca 2024 r. spółka dostanie decyzję lokalizacyjną dla lotniska, a równolegle do tego czasu kupi już znaczącą większość gruntów, to pozwolenie na budowę powinna dostać w I kwartale 2026 r. Roboty naziemne ruszyłyby wtedy w III kwartale 2026 r. Jeżeli budowa tunelu kolejowego zakończy się w II kwartale 2029 r., a terminala lotniska w I kwartale 2031 r., to w II kwartale tego samego roku spółka powinna dostać pozwolenie na użytkowanie i przystąpi do certyfikowania lotniska, aby mogło zacząć działać w 2032 r.
W ramach Programu CPK powstanie m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy będzie przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
grg/