Prezes Derdziuk: ZUS zaczął korzystać ze sztucznej inteligencji, ale nie zastąpi ona pracy ludzi

2024-06-19 14:06 aktualizacja: 2024-06-19, 14:18
Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/EPA/MARK R. CRISTINO
Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/EPA/MARK R. CRISTINO
Zakład Ubezpieczeń Społecznych każdego roku przetwarza ok. 200 TB danych. Pracowników wspiera sztuczna inteligencja, ale proces odbywa się pod kontrolą człowieka. "Sztuczna inteligencja nie może zastąpić człowieka" - powiedział we Wrocławiu prezes ZUS Zbigniew Derdziuk.

Podczas środowej konferencji we Wrocławiu eksperci rozmawiali o zagadnieniach prawnych związanych z ochroną danych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych to instytucja, która przetwarza dane osobowe wszystkich Polaków - dawniej odbywało się to w sposób analogowy, obecnie wykorzystywane są rozwiązania cyfrowe, w tym sztuczna inteligencja.

"Zmiana technologii wymaga tego, żeby coraz bardziej się zagłębiać w aspekty ochrony danych. Z jednej strony to jest bezpieczeństwo (...), ale nowe technologie, szczególnie dotyczące sztucznej inteligencji wymagają bardzo przede wszystkim uważnej analizy prawnej, dostosowania prawa i dopiero potem można je wdrażać" - powiedział prezes ZUS Zbigniew Derdziuk.

Zapewnił, że w ZUS przestrzegane są wszystkie normy prawne, takie jak np. RODO. Pracownicy przechodzą też szkolenia - wszystko po to, aby system sprawnie funkcjonował.

"Po pierwsze to będzie usprawnienie pracy pracowników, po drugie to będzie oczywiście eliminacja błędów. Ale też ważny aspekt, który wynika z przepisów prawa dotyczącego ochrony danych osobowych: sztuczna inteligencja nie może zastąpić człowieka. Musi to zawsze być prawo obywatela, żeby to człowiek musiał zatwierdzić tę decyzję, musi być ona rozliczalna, kontrolowalna i transparentna" - zaznaczył Derdziuk.

W konferencji pt. "Przetwarzanie danych osobowych przez ZUS i płatników składek w związku z realizacją ustawowych obowiązków" uczestniczył też m.in. wiceprezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Konrad Komornicki.

"Ochrona danych osobowych, RODO, akty wykonawcze nie stanowią hamulcowego, jeśli chodzi o rozwój nowych technologii i sztucznej inteligencji. To jest wyraźne wsparcie. Bo w procesie, o którym mówimy, najważniejszy jest człowiek" - powiedział Komornicki.

Sztuczna inteligencja jest wdrażana w ZUS od końca ubiegłego roku. Nowe technologie pomagają w przetwarzaniu dużej liczby danych. Każdego roku ZUS przetwarza ok. 200 TB danych, co odpowiada 78 mln stron dokumentów. Przetwarzanych jest m.in. ok. 2 mln zwolnień lekarskich miesięcznie. (PAP)

Autor: Michał Torz

kgr/