"Ze względu na to, że zaplanowana jest teraz rozbudowa lotniska Chopina, (...) już zaczęliśmy szybciej pozyskiwać flotę. Jeszcze na przełomie roku mówiłem o tym, że zakontraktowane mamy 11 samolotów MAX-ów (Boeing 737 MAX 8 - PAP). Samych MAX-ów, tylko na ten i na przyszły rok. Teraz już mogę powiedzieć, że właśnie podpisaliśmy, już jest umowa, na dostawę trzech Embraerów nowej generacji" - powiedział Fijoł.
Dodał, że będą to samoloty nowej generacji, z których pierwszy dołączy do floty LOT-u już w lipcu, następny w sierpniu, a kolejny - we wrześniu.
"Nie jest to jeszcze w żadnym razie decyzja flotowa, bo ogłosiliśmy w kwietniu przetarg na dostawę floty regionalnej, gdzie mamy wybór 84 samolotów, gdzie mamy wybór pomiędzy samolotami Embraera i Airbusa" - powiedział szef LOT-u.
W lutym br. Fijoł poinformował, że spółka zamówiła 11 maszyn Boeing 737 MAX 8, które LOT ma otrzymać do końca pierwszej połowy 2025 r.
Ministerstwo Aktywów Państwowych w marcu br. informowało, że LOT ma wysłać zapytania ofertowe w sprawie "pozyskania" 84 samolotów regionalnych. Wówczas zaznaczono, że spółka ma podjąć strategiczną decyzję, czy dalej współpracować w tym segmencie z obecnym dostawcą maszyn - Embraer, czy z Airbusem.
Na trasach dalekiego zasięgu Polskie Linie Lotnicze LOT bezpośrednio latają do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Korei Południowej. Połączenia te obsługują Boeingami 787 Dreamliner. Przewoźnik ma też połączenia bezpośrednie z wieloma europejskimi stolicami, m.in. Londynem, Paryżem. LOT w ubiegłym roku przewiózł na pokładach swoich samolotów 10 mln 30 tys. pasażerów.
Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,30 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa. (PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
gn/