Projekt autopoprawki do ustawy okołobudżetowej na 2024 r., m.in. podwyżki dla nauczycieli początkujących

2023-12-19 16:40 aktualizacja: 2023-12-19, 17:00
Szkolna sala lekcyjna. Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Karina Sało
Szkolna sala lekcyjna. Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Karina Sało
Zwiększenie średnich wynagrodzeń dla nauczycieli początkujących o 33 proc., tj. o 1 576,72 zł - przewiduje opublikowany projekt autopoprawki do projektu ustawy okołobudżetowej na 2024 r.

Rząd przyjął projekt autopoprawki do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024, czyli tzw. ustawy okołobudżetowej.

Projekt autopoprawki opublikowano na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zgodnie z jego uzasadnieniem, w autopoprawce zaproponowano zmianę związaną ze zwiększeniem wynagrodzeń nauczycieli o 30 proc. od dnia 1 stycznia 2024 r.

"Wysokość kwoty bazowej dla nauczycieli ujętej w art. 9 ust. 2 projektu ustawy budżetowej na rok 2024 generuje wzrost wynagrodzenia średniego nauczycieli od dnia 1 stycznia 2024 r. o 30 proc., co w przypadku nauczycieli początkujących nie przekłada się na zapowiedziany wzrost wynagrodzenia średniego co najmniej o 1 500 zł. W związku z powyższym, proponuje się dodanie do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 przepisu zwiększającego wysokość wynagrodzenia średniego nauczycieli początkujących, ustalanego na podstawie art. 30 ust. 3 pkt 1 ustawy – Karta Nauczyciela o 1,02308, gwarantując tym samym wzrost wynagrodzenia średniego tych nauczycieli o 1 576,72 zł" - wyjaśniono.

W Ocenie Skutków Regulacji podano, że oznacza to, iż średnie wynagrodzenie dla nauczycieli początkujących wzrośnie o 33 proc.

Z projektu wynika ponadto, że zwiększeniu ma ulec dotacja przedszkolna dla samorządów na 2024 r. (z 1 mld 732 mln zł do 1 mld 860 mln zł), która uwzględniać będzie od 1 stycznia 2024 r. 30 proc. podwyżkę dla nauczycieli przedszkolnych. "Z uwagi na jednoroczny charakter przedmiotowej ustawy w kolejnych latach planowane jest systemowe uregulowanie wsparcia dla JST w zakresie zadań przedszkolnych" - dodano.

Nowe przepisy przewidują ponadto skreślenie regulacji, która zawieszała na 2024 r. wypłatę części rozwojowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, co umożliwi ustalenie i przekazanie do samorządów należnej im części subwencji. Dodano, że jednocześnie w ustawie o dochodach JST dodano artykuł, który przewiduje wprowadzenie zmian w sposobie podziału części rozwojowej subwencji ogólnej.

"W pierwszym kroku planowana na rok 2024 część rozwojowa subwencji ogólnej zostanie rozdzielona między gminy, powiaty i województwa proporcjonalne do udziału kwoty dochodów planowanych na rok 2024 z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych odpowiednio gmin, powiatów i województw w łącznej kwocie dochodów wszystkich jednostek samorządu terytorialnego z tego tytułu. Następnie kwoty przeznaczone odpowiednio dla gmin, powiatów i województw będą rozdzielane na dwie kwoty, w wysokości 60 proc. i 40 proc. Pierwsza z tych kwot będzie rozdzielana między samorządy danego rodzaju – na niezmienionych zasadach (...), tj. proporcjonalnie do liczby mieszkańców. Z kolei kwota stanowiąca 40 proc. części rozwojowej subwencji ogólnej zostanie podzielona między samorządy danego rodzaju z uwzględnieniem podatku należnego PIT za 2021 r." - wskazano w uzasadnieniu projektu.

Dodano, że w przypadku gmin kwotę stanowiącą 40 proc. "rozdziela się między wszystkie gminy proporcjonalnie do udziału należnego podatku dochodowego od osób fizycznych za 2021 r. od podatników zamieszkałych na obszarze gminy, w ogólnej kwocie należnego podatku osób fizycznych za 2021 r. Takie samo rozwiązanie będzie stosowane do ustalenia tej części subwencji dla powiatów i województw". "Część rozwojowa subwencji ogólnej, wyliczona według zaproponowanych zasad, zostanie przekazana do jednostek samorządu terytorialnego po ogłoszeniu ustawy budżetowej na rok 2024 i poinformowaniu samorządów o wysokości poszczególnych części subwencji" - przekazano.

W autopoprawce dodano również przepis będący podstawą prawną do ewentualnego, a nie obligatoryjnego, przekazania skarbowych papierów wartościowych do jednostek publicznej radiofonii i telewizji jako rekompensaty ubytku wpływów wynikających ze zwolnień od opłat abonamentowych w roku 2024. "Rekompensata przekazywana byłaby w formie skarbowych papierów wartościowych i przeznaczana pod nadzorem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – tak jak opłaty abonamentowe – wyłącznie na realizację przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji misji publicznej. Łączna wartość nominalna skarbowych papierów wartościowych nie może przekroczyć kwoty 1 995 000 tys. zł" - dodano w uzasadnieniu.

Projekt zakłada też zmianę sposobu przekazania skarbowych papierów wartościowych - z obligatoryjnego na fakultatywny - dla PKP PLK do kwoty 1,3 mld zł.

Projektowane przepisy zakładają też wprowadzenie mechanizmu, "który będzie umożliwiał realizację ważnych zdań publicznych przez państwowe osoby prawne poprzez podwyższenie funduszu lub kapitału na polecenie Prezesa Rady Ministrów". Wartość nowo wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych na ten cel nie będzie mogła przekroczyć 5 mld zł. Z treści projektu wynika, że chodzi o osoby prawne o których mowa w art. 3 ust. 1–3 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym.

Projektowana autopoprawka utrzymuje też zawieszenie w 2024 r. wypłaty dodatku energetycznego. "Zawieszenie jest zasadne wobec wprowadzenia ustawą kompleksowych mechanizmów osłonowych w zakresie kosztów energii na 2024 r. dla gospodarstw domowych. Dodatek energetyczny nie był również wypłacany w 2023 r. i nie stanowił istotnego wsparcia dla odbiorców energii" - napisano w Ocenie Skutków Regulacji. (PAP)

autor: Michał Boroń

ep/