Przewodniczący KEP: chcemy, żeby lekcje religii i katecheza parafialna były komplementarne 

2024-06-12 20:01 aktualizacja: 2024-06-13, 07:45
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda. Fot. PAP/	Albert Zawada
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda. Fot. PAP/ Albert Zawada
Biskupi zadecydowali o dopracowaniu podstawy programowej tak, żeby lekcje religii w szkole i katecheza parafialna były komplementarne – powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda na konferencji prasowej po zakończeniu zebrania plenarnego.

W środę w Warszawie zakończyły się trzydniowe obrady 398. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski.

Na konferencji prasowej po zakończeniu obrad przewodniczący Episkopatu przypomniał, że głównym ich tematem była nauka religii w szkole i katecheza w parafii.

"Często myślimy, że (lekcje religii w szkole) to powielanie tego samego, co jest przy parafii. Chcę powiedzieć, że (...) lekcja religii w szkole jest wprowadzeniem czy przybliżeniem wiary, ale w kontekście historycznym, kulturowym i szerszym. Jest to forma ukazania, czym jest religia chrześcijańska, która ma w naszym kraju ponad tysiącletnią tradycję" – zaznaczył.

Hierarcha podkreślił, że biskupi dostrzegają potrzebę zmian tak, żeby lekcja religii w szkole nie była powielaniem tego, co należy do zadań katechezy parafialnej, czyli wprowadzenia w osobiste spotkanie z Jezusem Chrystusem.

Podkreślił, że biskupi zadecydowali o dopracowaniu podstawy programowej, żeby lekcje religii w szkole i katechezy parafialne, które są komplementarne, mogły być dla wiernych "dobrą ofertą formacyjną".

"Przynajmniej 80 proc. społeczeństwa polskiego to ludzie wierzący. Rodzice i dzieci czekają na ofertę ze strony Kościoła nauczania religii w szkole" – zaznaczył.

Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Wojciech Osial przekazał, że w Episkopacie powstanie specjalny zespół, który opracuje nową podstawę programową dla lekcji religii w szkole.

Dodał, że lekcje te oprócz wartości religijnych przekazują też m.in. treści kulturowe, społeczne i historyczne. Dodał, że lekcja religii w szkole wspiera też bardzo mocno wychowawczą funkcję szkoły.

"Nauczanie religii jest integralną częścią wychowania, w jego sferze intelektualnej, moralnej i duchowej" – powiedział przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Przekonywał, że lekcja religii ma ogromy potencjał, który może zaoferować szkole.

"To jest praca, wkład w budowanie relacji osobowych, wrażliwości, braterstwa, wzajemnego szacunku, dialogu z przedstawicielami osób, które myślą inaczej, mają inny światopoglądy, są innej religii. Lekcja religii daje duży wkład w kształtowanie postawy sprawiedliwości i solidarności społecznej, podkreśla godność każdego człowieka" – podkreślił bp Osial.

Z kolei przewodniczący Komisji Duszpasterstwa KEP bp Andrzej Czaja podkreślił, że podstawowym miejscem przekazu i formacji wiary nie jest szkoła, ale parafia i rodzina chrześcijańska.

"Nauczanie religii jest dopełnieniem tego, co u początku powinno się dziać w rodzinie chrześcijańskiej i we wspólnotach parafialnych. Z takiej perspektywy rozpatrując, widzimy, że istnieje pilna potrzeba rozwoju i zdynamizowania dzieła katechizacji (...) w parafii" – ocenił.

Według biskupa Czai wynika to z sytuacji, w jakiej są dzisiaj młodzi ludzie i rodziny chrześcijańskie.

"Dzieło katechizacji w parafii skupić się powinno na katechumenacie, czyli katechezie sakramentalnej, przygotowującej do jak najlepszego przyjęcia sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego, czyli chrztu, bierzmowania i Eucharystii" – wyjaśnił.

Zaznaczył, że treścią, która ma być przekazywana podczas katechezy parafialnej jest kerygmat, czyli "zasadnicze orędzie o wspaniałości Boga i stworzenia, ale też upadku człowieka, a nade wszystko łaskawości Boga względem nas".

"Mówimy bardzo otwarcie o potrzebie wprowadzenia w Kościele w ogóle posług lektora, akolity i – w kontekście dzieła katechizacji – zwłaszcza katechisty" – powiedział.

Według niego posługa katechisty różni się od posługi katechety, który uczy religii w szkole. O ile katecheta jest "urzędowym przedstawicielem Kościoła", o tyle katechista ma być "świadkiem wiary pełen apostolskiego ducha i misyjnego zaangażowania", który musi mieć również dobre przygotowanie intelektualne.

Poinformował, że biskupi opracują ramowy program katechezy parafialnej dla dzieci.

"Stajemy przed bardzo konkretnymi krokami, nie tylko przygotowania podstawy programowej nauczania religii (w szkole), ale także ramowego programu, który będzie zawierał podstawową wizję (...) dzieła katechizacji w parafii" – powiedział.

Zaznaczył, że przygotowany zostanie dokument, na bazie którego powstaną instrukcje przygotowywania do sakramentów w parafiach. Dodał, że opracowany będzie także program formowania katechistów.

"Trzeba bardzo konkretnego otwarcia naszych duszpasterzy na te posługi w parafiach, ukazania ich sensu i konieczności (...), ale także przygotowania ich do współpracy w takiej formule. Równocześnie trzeba też otwierać naszych wiernych na te posługi, pokazywać ich istotę" – mówił. (PAP)

Autor: Iwona Żurek

gn/