Przygotowania do Wielkanocy. Kiedy idziemy na zakupy?
Największy odsetek kupujących ma zamiar wybrać się na świąteczne zakupy tydzień przed Wielkanocą - wynika z raportu Grupy Blix i Proxi.cloud. W porównaniu do ubiegłorocznego badania wzrósł odsetek klientów korzystających podczas robienia wielkanocnych sprawunków również ze sklepów internetowych.

Polacy zamierzają zrobić świąteczne zakupy spożywcze najczęściej tydzień przed Wielkanocą - tak wskazało 29,1 proc. ankietowanych (rok temu – 29,7 proc.) - wynika z raportu. Pod koniec marca i na początku kwietnia po świąteczne sprawunki ruszyło do sklepów 23,7 proc. badanych (w ubiegłym roku z takim wyprzedzeniem zakupy zrobiło 20,2 proc.). Z kolei na ostatnie dni przed świętami zostawiło sobie to zadanie 21,2 proc. badanych (rok wcześniej – 21,8 proc.).
Dwa tygodnie przed świętami wielkanocne zakupy zrobiło 18 proc. respondentów (w 2024 roku 22,7 proc.). 4,3 proc. nie potrafiło powiedzieć, kiedy wybierze się do sklepów (w badaniu ubiegłorocznym wskazało tak 3,4 proc.). 2,3 proc. stwierdziło, że ta kwestia nie ma dla nich znaczenia (rok wcześniej takiej odpowiedzi udzieliło 1,7 proc.). Z kolei 1,3 proc. ankietowanych nie zamierza robić żadnych zakupów na święta (w 2024 roku odpowiedziało tak 0,5 proc.).
Świąteczne promocje przyciągają uwagę klientów
"Tydzień przed świętami sieci handlowe oferują najwięcej promocji, działania marketingowe są najbardziej zintensyfikowane, a klienci mają już skrystalizowane potrzeby zakupowe. Wówczas rośnie też aktywność użytkowników aplikacji zakupowych. Przeglądają gazetki, porównują ceny i korzystają z przygotowanych list zakupów" - zauważył Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix.
Z kolei Mateusz Chołuj z firmy Proxi.cloud zwrócił uwagę, że wielu reklamodawców zaczyna intensywnie komunikować swoją ofertę świąteczną około dwa tygodnie przed świętami. "Wpływa to na decyzje konsumentów i może przesuwać ich aktywność zakupową bliżej świąt" - zaznaczył.
Autorzy raportu dodali, że na wybór terminu zakupów wpływ ma również niedziela handlowa przypadająca na tydzień przed Wielkanocą.
Wyniki tegorocznego raportu na temat przedświątecznych zachowań konsumenckich zbliżone są do ubiegłorocznych. Tylko w przypadku dwóch odpowiedzi zmiany przekraczają 1 punkt procentowy. O 3,5 p.p. przybyło osób, które ruszyły do sklepów na trzy tygodnie przed Wielkanocą. O 4,7 p.p. zmniejszyła się natomiast grupa robiących zakupy dwa tygodnie przed świętami.
Zmiany preferencji zakupowych
Z przedstawionych w raporcie danych widać natomiast pewne zmiany dotyczące wyboru formy zakupów. 85,3 proc. konsumentów robi świąteczne zakupy w sklepach stacjonarnych - rok wcześniej takiej odpowiedzi udzieliło 93,3 proc. 10,5 proc. respondentów wskazało, że część zakupów robi stacjonarnie, a resztę online - rok temu odsetek ten wyniósł 4,2 proc. 1,7 proc. stwierdziło, że ta kwestia nie ma dla nich znaczenia - w ub.r. takiej odpowiedzi udzieliło 1,2 proc. Z kolei 1,7 proc. nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie - rok wcześniej 1 proc. Wyłącznie online zaopatruje się 0,7 proc. kupujących - przed rokiem 0,3 proc.
"Warto zwrócić uwagę, że większość respondentów, która zrezygnowała z wyłącznie tradycyjnych zakupów, korzysta zarówno ze sklepów stacjonarnych jak również kanału e-commerce. Wynikać to może z promocji obecnych zarówno w jednym jak i drugim kanale" – skomentował Mateusz Nowak z Proxi.colud. Zdaniem Mateusza Dąbrowskiego z Grupy Blix, wzrost odsetka konsumentów wybierających "hybrydowy" model zakupów jest najciekawszym wynikiem uzyskanym w badaniu.
Dyskonty częściej odwiedzane niż supermarkety
Raport przedstawia również dane na temat tego, w jakich rodzajach sklepów Polacy planują zrobić świąteczne zakupy spożywcze. Najwięcej wskazań, podobnie jak przed rokiem, uzyskały dyskonty – 93,3 proc. (poprzednio – 93,6 proc.) Na drugim miejscu znalazły się hipermarkety z wynikiem – 34 proc. (rok wcześniej – 14,8 proc.). Kolejne zajęły supermarkety – 29,8 proc. (22,4 proc.), targowiska i bazary – 19,7 proc. (14,5 proc.), sklepy osiedlowe – 7,6 proc. (5,8 proc.), sieci convenience, czyli niewielkie sklepy osiedlowe – 2,1 proc. (1,2 proc.), sklepy cash&carry – 1,7 proc. (0,9 proc). Dla 1,4 proc. badanych format sklepu nie ma znaczenia (poprzednio 1,3 proc.), a 0,4 proc. nie potrafiło udzielić odpowiedzi (w ub.r. 1,7 proc.).
"Szczególnie wyraźny jest skok udziału hipermarketów – aż o 19,2 p.p. Może on wynikać z kilku czynników. Po pierwsze, Polacy poszukują kompleksowych zakupów w jednym miejscu, co hipermarkety zapewniają dzięki szerokiemu asortymentowi. Po drugie, wybór konsumentów wspiera polityka promocyjna dużych sieci, które coraz częściej próbują zachęcać klientów cenami prawie dyskontowymi. Niektóre placówki próbują też zachęcać kupujących na inne sposoby, np. oferując możliwość zatankowania samochodu w atrakcyjnej cenie" - zauważył Mateusz Dąbrowski.
Raport przedstawia wyniki przeprowadzonego w dniach 28 marca - 3 kwietnia br., przez Grupę Blix oraz Proxi.cloud na próbie 1112 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację codziennych zakupów. (PAP)
gkc/ mmu/kgr/